Életmód

Published on február 19th, 2018 | by adminisztrator

0

Amikor a mentális és fizikai változás kézzel fogható

Hogyan növeli a sport a lelki állóképességedet?

Az  élsportolók jellemzői a külső szemlélők szerint nagyjából egységesek: magabiztos fellépés, pozitív gondolkodás, érzelmi kontroll, koncentrált munkavégzés, fegyelmezettség,o daadás, alázat, magas munkamorál, frusztráció tolerancia. Mentális keménység. Itt több kérdés vetődik fel. Lehet-e profitálni a mentális keménységből más életterületeken is? Létezik-e mentális előny?  Mit tanulnak meg a sportolók a kemény edzések, és a versenyek jelentette kihívások alatt? Ha már fiatalkorunkban kimaradt a sport az életünkből, heti pár edzés segíthet „megkeményedni” mentálisan?

Mi is az a lelki állóképesség, a reziliencia?

A reziliencia több, mint az élet stresszes eseményeinek túlélése, és nem egyenértékű a sebezhetetlenséggel! Összekapcsolódik a sikeres szabályozással /a viselkedés szabályozásával/, és egy előzetes egyensúlyhiányos állapot utáni egyensúlyra való törekvéssel. Kutatások szerint a sportolók reziliencia szintje magasabb, mint a nem sportolóké, sőt…Számos kutatás rávilágított arra, hogy a testmozgás a stresszel való megküzdés hatásos eszköze, elvileg napi 25 perc mozgásra a stresszoldás miatt mindenkinek életkortól függetlenül minimum szüksége lenne. A sportolók énképe, szorongási és megküzdési mechanizmusai jobbak már pubertás korban is. A magasabb önértékelés következménye pedig:

– hatékonyabb megküzdési mechanizmusok,

– alacsonyabb szorongásszint.

Ha egy élsportoló életét végiggondolod,  megérted, miért mondom, hogy nagy a frusztrációtűrő képességük, és miért képesek úgy dolgozni, hogy nem biztos, hogy megtérül a befektetett munka. Ha azt mondom, dolgozz ingyen min. 10 éven keresztül, de úgy, hogy még az étkezésed is 100%ig kontrolláljad, nincsenek bulik, nincs éjszakázás, csak ha edzel éjjel, mit szólnál? És nem biztos, hogy bármi is megtérül ebből!

Hozzászoktak a kudarcokhoz, nehézségekhez, sikerekhez. Minden nap arra ébrednek, hogy fontos feladatuk van. Mélyen a zsigereikbe ivódott a céltudat és a sikervágy. Elbuknak, felállnak és újrakezdik a körforgást. A sportban nem egyenes út vezet a sikerhez, ahogyan az üzleti életben sem. Kitartás, kemény munka, türelem és kontroll. Az út – amelyen haladni kell a  sportolónak és a sikeres hivatásban is. Megállja a valóság próbáját a párhuzam?

Az utóbbi években egyre több kutatást végeznek a sport, és a foglalkoztatás területén azokat a mentális képességeket kutatva, amelyek a kiváló teljesítményért és sikerért felelősek.

Egy 2013-as nemzetközi tanulmányban  sportolókat hasonlítottak össze  nem sportolókkal. Az eredmény egyértelmű: sportágtól függetlenül, a sportolók „keményebbnek” bizonyultak egy sor pszichológiai jellemző tekintetében, amelyek a szakemberek mentális erőként definiálnak.

Egy másik kutatásban a sportpszichológusok által kidolgozott „Mentális keménység kérdőív” alapján vizsgálták a közép-, felső- és kezdő vezetőket.

A várakozásoknak megfelelően a felsővezetők magasabb pontszámokat értek el, viszont még hasznosabb eredmény, hogy a mentális keménység az életkorral nőtt – ékesen bizonyítva, hogy ezek a mentális képességek igenis fejleszthetőek az idő során.

Edzések mentális haszna egy agysebész szemével

Amikor a MENTÁLIS ÉS FIZIKAI VÁLTOZÁS kézzel fogható-dr. Kurucz Péter agysebész bajnokom tolmácsolásában. Ne lepődj meg rajta, ennek a hihetetlenül koncentrált, tudatos orvosnak is megdöbbentő volt a tudatosan, szakszerűen felépített edzések következményét.

 “Valószínű sablonos lesz, amit itt leírok, de ezt megélni azért mégis meglepő volt, mert a változás napról napra volt érzékelhető. Alapvetően két aspektust lehet itt megemlíteni: a mentálisat és a fizikálisat.”

PARADOXON-

„Mentálisan egy érdekes paradoxon lépett fel, ami talán hihetetlenül hangzik, de saját magamon tapasztaltam: habár korábban kelek az edzések miatt, vagy egy fárasztó nap után még lemegyek az edzőterembe, illetve akár alvás nélküli ügyelet után is elmegyek futni, ez mégis inkább feltölt, és nem lemerít.”

MENTÁLIS KEMÉNYSÉG NÖVEKEDÉSE

„És hogy hatott mentálisan a sport bevezetése az életembe? Egyszerűen effektívebben végzem el a napi feladataim, és a mentális teherbírásom is sokkal nagyobb lett.”

FIZIKAI ÁLLÓKÉPESSÉG IDEGSEBÉSZKÉNT

„A másik természetesen a fizikai állóképesség javulása. Azt hiszem, ezt nem is kell nagyon részletezni. Idegsebészként alapvetően a mindennapokban statikus terhelésnek vagyok kitéve: naphosszat a műtőben állni, koncentrált, finom mozgásokat kell kivitelezni és mindezt órákon keresztül, akár étlen-szomjan, szünet és pihenők nélkül. Itt a jó fizikum elengedhetetlen és a rendszeresen végzett sport számomra napról napra érzékelhető pozitív változást eredményezett.” /Dr. Kurucz Péter/

A rezilienciát Connor – Davidson Reziliencia Kérdőív segítségével mérik fel, melyek azt mutatják, hogy a sportolók lelki állóképessége jobb, mint az egyáltalán nem mozgó társaiké. Az eredmények alapján megállapítható, hogy a két csoport reziliencia szintje között szignifikáns különbség van. Már néhány komfortzónán kívüli edzés hatását is érezni fogod, hiszen az, hogy képes vagy olyan dolgokra, amiket eddig lehetetlennek tartottál, jelentős önbizalmat tud adni.

Legyetek bajnokok a mindennapokban!

Dr. Csábi Bettina

Bajnokok Életmód Program

 

Kulcsszavak: , , , , ,


About the Author



Back to Top ↑
  • Facebook Cukrom.hu

  • Cukrom Instagram