Mondd meg Cukrom

Published on május 26th, 2017 | by adminisztrator

0

Egymás szemében

A betegségeknek sokszor vannak lelki okai, a párkapcsolati problémák is ezek közé tartoznak. A cukorbetegség lelki okaként sok forrás ezt, és a szeretethiányt tünteti fel a betegséget elősegítő egyik okként.
Többen a párkapcsolati problémáik miatt kezdenek el edzeni, hátha attól jobban odafigyel rájuk a társuk. Ez van, hogy bejön, és van, hogy nem. Egy dologban ilyenkor is mindenképpen hasznos az edzés. A feszültség vitát generál, ami még inkább ront a párkapcsolatokon, és ne felejtsük el, az edzés az egyik legjobb mentális stresszmentesítő. Endorfint termelsz, élvezed, így nem fogsz szétesni. Tartást ad. Hogy emelt fővel viseld a legnagyobb csapásokat is. Lehetővé teszi, hogy ne roppanj össze. A sport fejben tesz igazán erőssé. Vajon könnyebb, vagy nehezebb, ha a párod veled együtt kezd életmódváltásba? Netán ő jóval előtted jár?
Érvek és ellenérvek
Könnyebb, hogy nem kell kétfélét főzni, és amíg mindketten jól motiváltak, addig közösen edzhetnek, közös programokat szervezhetnek. Összességében mégis nehéz, mert ha az egyikből elfogy a lendület, akkor visszahúzhatja a másikat is, közösen feloldozást adnak egymást „ez az egy falat nem számít” címszóval. Azt zárójelben teszem hozzá, hogy a visszahízás is többnyire egyszerre történik.

Nálam viszonylag sok pár van az online programomban, én tőlük mindig külön beszámolókat kérek, amiket nem lát a másik. Tisztázom, hogy támogassák egymást, és ne megmenteni akarják a másikat, maradjon meg közöttük mindenképpen az egyenrangú viszony. Mert az egyik mindig sikeresebb, gyorsabban halad majd, motiváltabb lesz.

Szándékosan nem a bajnokaimból kerestem olyan párt, akiken keresztül be tudom mutatni a közösen megélt edzéseket, a sportos életvitel érveit és ellenérveit, hogy minél objektívebb képet adhassak számodra is, és ez alapján tudjál dönteni, megéri-e életmódot váltani közösen a társaddal, vagy sem.
Kremlicza Levente funkcionális edző, és Lipták Diána avat be Téged a párkapcsolatuk rejtelmeibe. Legalábbis ebbe a szegmensébe.
Levente, neked a sport a hivatásod egyben. Mennyire számított az életedben, hogy olyan párt találj magadnak, aki osztja a szenvedélyedet?
Fontos, hogy a párom értse és átérezze a sportszeretetemet és ezt az életmódot. Nem elvárás, hogy ő is sportoljon, de éljen aktív életet, és fogadja el az életvitelem. Ez nem csak saját, de a kapcsolatunk szempontjából is fontos. Ez a hivatás és a sok edzés a páromtól türelmet és toleranciát igényel. Szerencsére Dia nemcsak elfogad, de támogat is a céljaim elérésben, ami számomra nagyon sokat jelent.
Dia, említetted korábban, hogy divatdiétákat megsínylette a szervezeted. Mi volt az a pont, amikor azt mondtad, elég, és belépsz az életmódváltás kapuján?
Életem során két ilyen pontot is meg tudok határozni. Az első, 2013 szilveszterén, amikor egy ott készült fotóra azt hitték az ismerősök, hogy terhes vagyok… Sajnos nem az voltam… Aztán másfél év alatt leadtam életmódváltással 30 kilót. Az utolsó 6 már idegből ment le, amikor egy hosszú és stabilnak hitt kapcsolatomnak vége szakadt. Visszaköltöztem édesanyámhoz, de az egészséges alapanyagokat nem sikerült vele elfogadtatni, így nem tudtam igazán odafigyelni a táplálkozásomra. A heti 4 sport megmaradt persze, de mint tudjuk az étkezés- és sport 70-30% arányban számít, így szép lassan visszakúsztak a kilók… 2016. novemberében megelégeltem, és elhatároztam, bármennyire nehéznek is tűnik a munka és edzés mellett, de ezentúl nem édesanyám magyaros főztjét fogom enni, vagy kiszaladgálni étkezdékbe/kifőzdékbe a munkahelyről, hanem igenis magamra fogok főzni.
Milyen jellegű segítséget ad az, hogy mindketten sportoltok?
Dia: Levi túlzás nélkül állíthatom, hogy a legjobbkor lépett az életembe. Nem vagyok egy számolgatós, és étrendkövetős típus, nehéz beszabályozni, vagy korlátok közé szorítani. Ha nekem azt mondod, hogy ezt vagy azt nem ehetem meg, azonnal csak azt kívánom. Vagy ha azt mondod, most csak ezt edd, akkor is azonnal más kell…. alap tudással kezdtem neki, annyit tudtam, hogy kevesebb szénhidrát, és több fehérje… Cukor elhagyás, és ennyi. De tanácstalan voltam, hogy nekem, milyen arányokra van szükségem, mert éreztem, hogy a sok sport mellett éhes vagyok állandóan… pedig napi 5x ettem… így azt vettem észre, hogy beszélgetéseink közben sokszor tőle kérek tanácsot… ez vagy az még belefér-e, vagy miből ehetek, de csak keveset. Lelki hullámvölgyeimben is ő segített, hogy a vitaminhiány okozza, ami nekem meg sem fordult a fejemben, és tényleg csak ennyi volt az oka a hirtelen jött, látszólag teljesen indokolatlan letargiának… elkezdtem kúraszerűen a D-vitamint szedni, és azonnal helyre állt a lelkemben a harmónia.
Segít a sportban az, hogy neki mindig van kedve, így nem érzem bajnak, ha vasárnap délelőtt még eszembe jut, hogy menjünk el futni. Megérti, és neki is evidens, hogy hétközben, munka után edzésre sietek, és a többi csak ezután jöhet. Emellett eszméletlenül motivál az a kitartása, amit ő a versenysportból hoz magával, amit nap, mint nap látok, amikor rendületlenül naponta többször is edz. Hogy nincs kifogás, nincs apelláta, és addig hajtja magát, amíg csak bírja. Bármilyen kis eredményt is elérek, úgy örül, és büszke rám, mintha a sajátja volna. Nekem ez szárnyakat ad, és az étkezésre is általa sokkal jobban odafigyelek.
Levi: Nagy segítség az, hogy Dia megérti, hogy egy-egy vasárnap nem tudunk közös programot csinálni, mert nekem muszáj edzenem, hogy a táplálkozásom miatt akár éjjel is csinál nekem enni, vagy külön főz nekem. Ez sok terhet levesz a vállamról és az külön jó, hogy nincs konfliktus azért, mert egy verseny, vagy felkészülés miatt fáradtabbak vagyunk, és kevesebb szabadidőnk van. Ezeket nem sportoló ember nehezen tudja hosszútávon elviselni.
A fiatalok nagy részénél a külsőségek a legfontosabbak. Nektek mi a célotok az edzéssel?
Dia: Én fordítva lehetek bekötve, mert nem a külsőség miatt sportolok, hanem a belső harmónia miatt. Számomra a rendszeres mozgás a stressz-oldás, egészségmegőrzés, robbanékonyság növelésről, a kitartás fejlesztéséről szól. Ez egy folyamatos belső rendrakás, ami előbb utóbb a külsőre is kihat pozitív irányban.
Levi: Számomra a külső sokadlagos. Persze nem baj, ha jól festek a strandon, de a legfontosabb számomra a teljesítmény. Mondhatni teljesítménymániás vagyok. Az a fontos, hogy hétről hétre jobb tempót fussak, vagy épp többet emeljek, mint előző héten. Az én célom egy komplex erőnlét, ami nem csak abszolút-erőről vagy állóképességről szól, hanem egy funkcionális, jól használható, erős, robbanékony kondícióról.

Dr. Csábi Bettina

Bajnokok Életmód Program

Kulcsszavak: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,


About the Author



Back to Top ↑
  • cukrom.hu_webshop
  • Facebook Cukrom.hu

  • Cukrom Instagram