Mondd meg Cukrom

Published on január 28th, 2018 | by adminisztrator

0

Gyakran ismételt kérdések!

Évzáró bulik, családi összejövetelek, telis-tele a ház csokival a Télapó miatt. Mi legyen? Nem tudok ellenállni, de már a levegőtől is hízok. Ismerős? Vannak folyamatosan évről évre felmerülő kérdések, amiket nem győzök elégszer hangsúlyozni. Nézzünk párat belőlük, mert biztos vagyok benne, hogy mindenki fejében megfordulnak! Pár GYIKre válasz tőlem és a bajnokaimtól.
1. „alkoholfogyasztás a céges bulikon, és a forralt bor”
BAJNOKOK TIPPJE: A forralt bor az egyedüli, amiből én is iszok télen valamennyit. Látod a karácsonyi vásárokban, érzed az illatát, nehéz is ellenállni…
Ez nálam kimerül pár kortyban, de nem én vagyok a mérvadó. A jó koleszterinszint emelkedik, és a bor vérrögképződést gátolja.
Én nem vagyok bigott, egyedül verseny előtt tilos alkoholt fogyasztani a dehidratáló hatás miatt. Ha fogyási szakaszban vagy, akkor pedig ésszerű heti 2-3 pohárra tenni a mértéket, beleszámítva a napi kalória-és szénhidrátmennyiségbe a borodat, ha nem bírod megállni, mert az se felejtsd el, hogy muszáj enned utána, mivel leesik a vércukorszinted.
Amíg fogyni kívánsz, vagy nem akarsz hízni, addig húzzál határt, és csak azért, mert mások isznak a céges buliban, ne érezd ezt kötelező munkafeladatnak!

2. „a gyerek miatt tele a ház csokival”
BAJNOKOK TIPPJE: Azért célszerű étkezési tervet készíteni, vagy legalább-ha már profi vagy-fejben összetenni, mit fogsz enni, hogy azt 80%-ban betartsd legalább-feltéve, hogy elérted azt a formát, amit szeretnél.
Én is eszek csokit, cukrot-azért, mert nem mindig van időm nekem sütni, és én édesszájú vagyok, tehát ilyenkor azt eszem, ami épp kéznél van. És a gyerekek ajándékba csokikat kapnak így Mikulás tájékán, hiába kérjük, hogy inkább könyvet, diót, mandulát ajándékozzanak nekik.
Ha már elérted azt a formát, amivel elégedett vagy, nem azon az egy-két csokin múlik a siker. De amíg nem, addig azon múlik. A jutalmazásban a dopaminnak (neurotranszmitter) van a legérdekesebb szerepe. A dopaminnak nagy szerepe van a függőség kialakulásában, hiszen aktiválja a jutalmazási rendszert, amivel az adott viselkedésformát hívja elő. A cukor ugyanúgy felszabadítja a dopamint, bár nem olyan intenzitással, mint a drogok. Egészséges, kiegyensúlyozott tápanyagtartalmú étel fogyasztása esetén a dopaminszint megemelkedik, viszont ha csak ezt az ételt esszük egész nap, akkor egy idő után a dopaminszint radikálisan csökkenni fog. Ennek célja a változatos étkezés előidézése. Az agynak szüksége van sokféle, új ízre: minél színesebben és sokoldalúbban eszünk, annál nagyobb eséllyel visszük be a szervezetünkbe a fontos tápanyagokat. Tehát egyhangú étkezésnél a dopaminszint csökkeni fog, változatos, új ízeknél viszont fent lehet tartani egy egészséges szinten. A cukorban gazdag ételek esetében a dopaminszint magas szinten marad, és jutalmazó értéke nem csökken. Ebből is látszik a cukor addiktív jellege. A különböző cukorfélék mind ugyanazt eredményezik az agyunkban. Elindítanak egy dominó effektust: minél több cukrot eszünk, annál inkább stimulálja a jutalmazási rendszert. Megoldás: hogy a dopaminszint megfelelő maradjon, de a cukor miatt ne alakuljon ki függősség, az első és legfontosabb a változatos étrend.
Zárójelben hozzáteszem, hogy a rendszeres sportolás esetén a felszabadult endorfinnak köszönhetően is jobban fogjuk érezni magunkat a bőrünkben.

Legyetek bajnokok a mindennapokban!

Dr. Csábi Bettina

Bajnokok Életmód Program

Kulcsszavak: , , , , , ,


About the Author



Back to Top ↑
  • Facebook Cukrom.hu

  • Cukrom Instagram