Életmód

Published on május 29th, 2017 | by adminisztrator

0

Ha így folytatjuk, lassan minden magyar családban lesz egy cukorbeteg

A cukorbetegek száma drámaian megnőtt, pedig a 2-es típusú diabétesz megelőzhető, pusztán mértéktartás és aktív életmód kell hozzá. Kifejtjük.

2001 és 2015 Magyarországon megduplázódott a cukorbetegek száma, és így már 800 ezer felett járunk, sőt az Egy Csepp Figyelem Alapítvány becslése szerint ennél jóval többen, akár másfél millióan is szenvedhetnek diabéteszben. Az alapítvány szerint majd ugyanennyi ember prediabéteszes, ami annyit jelent, hogy már a diabéteszt megelőző állapotban van, azaz laboratóriumi körülmények között mérhető nála enyhe vércukor-emelkedés, az érték viszont nem éri el a cukorbetegség esetén meghatározott értéket. A prediabétesz a cukorbetegség előszobája. Korai felismerésével (nem tudjuk elégszer elmondani, hogy évente egyszer kell csináltatni egy teljes vérképet), és időben beavatkozva a cukorbetegség kialakulása megakadályozható vagy évekkel, sőt akár évtizedekkel is csúsztatható.

1-es, 2-es
Kétféle cukorbetegség létezik, az elnevezésük nem túl bonyolult:

az egyik az 1-es típusú diabétesz,
a másik a 2-es típusú diabétesz.
A különbség viszont óriási köztük, és a cukorbetegeket tekintve a százalékos megoszlás is: a 1-esben ugyanis a diabéteszesek 10 százaléka szenved, a 2-esben pedig a maradék 90 százalék. A 1-es általában gyermekeknél, fiatal felnőtteknél jelentkezik: jellemzően autoimmun folyamat következtében a szervezet elpusztítja a saját inzulintermelő sejtjeit, ezért rövidebb-hosszabb idő alatt teljes inzulinhiányos állapot alakul ki. Az 1-es típusú cukorbetegek életben maradásához az inzulinpótlás elengedhetetlen. Kialakulása jellegzetes tünetekkel jár, melyek a semmiből, és hirtelen jelentkeznek: súlyos rosszullét, hányinger, ájulás is előfordulhat. Miviel az 1-es típusú cukorbetegség pontos okai nem ismertek, megelőzni sem lehet a betegséget, a 2-est viszont simán, vagy ha jobban tetszik: könnyedén.

A 2-es típusú cukorbetegeknek annyi „előnye” van az 1-esben szenvedőkhöz képest, hogy a szervezetnek van saját inzulintermelése, a vércukorszint pedig azért emelkedik meg, mert az inzulin nem dolgozik elég hatékonyan, vagy nem elegendő a mennyisége. A 2-es típus okozója lehet a mozgásszegény életmód, a nem megfelelő étrend és a túlsúly is. Sokszor évekig-évtizedekig lappang, és nincsenek konkrét tünetek, miközben a vércukorszint már régen elhagyta a megfelelő tartományt és a szervezet károsodott. Felmerülhet veseelégtelenség, súlyos esetben veseleállás, megromolhat a látás, illetve szív- és érrendszeri problémák alakulhatnak ki, aminek egyenes következménye lehet a stroke vagy az infarktus. Még szerencse, hogy a 2-es típusú diabétesz megelőzhető. Mondjuk is, hogy például miként:

Dobd le a felesleget, és ne legyél túlsúlyos
Elég némi öröklött hajlam, és mondjuk 5 kilónyi plusz súly ahhoz, hogy diabéteszes lehess, tehát: addig kell fogyókúrázni és sportolni, amíg a testsúlyod eléri a nemednek, a magasságodnak és a korodnak megfelelő ideális mértéket. Ezt könnyen kiszámolhatod, péládul úgy, hogy levonsz 100-at a centiméterben mért magasságodból, és annak megnézed a 90 százalékát. Ennél pontosabb, ha egy BMI, azaz testtömeg index kalkulátort használsz, például itt.

Amennyiben elérted a normális értéket, a diéta nem állhat meg. Nem arról van szó, hogy attól a pillanattól kezdve nem ehetsz meg egy szelet tortát vagy egy darab csokit, hanem arról, hogy csökkented a felesleges szénhidrátbevitelt, és nagyobb arányban fogyasztasz húst, halat, zöldséget és gyümölcsöt, azaz inkább a fehérjékre és a vitaminokra voksolsz a kalória- és koleszterinbombák helyett.

Azért sportolj is, jó?
Ha a súlyoddal problémák vannak, akkor nincs más hátra: le kell fogyni. A fogyás sportolással összehangolt diétával lehet a leghatékonyabb, érdemes mindkettőhöz szakember segítségét kérni, nehogy visszafelé süljön el a fegyver, azaz: több kárt okozz a testednek, a szervezetednek, mint hasznot.

Általánosságban azért elmondható, hogy heti öt nap, napi 30 perc mozgás mindenkinek kell, már csak azért, hogy alapvetően fenntartsd az egészséged, de ahhoz, hogy kilóktól szabadulj meg, ennél többre lesz szükség. Érdemes kardió edzéssel kezdeni, azaz futás, úszás, biciklizés – ezek monoton, egyenletes mozgások, és kevésbé megterhelőek, mint egy óra kemény squash vagy súlyzózás, utóbbi inkább kiegészítőként megfelelő.

A sporttól eleinte elfáradsz, később inkább felfrissít, felpezsdít a mozgás. Tényleg csak pár alkalmat kell kibírni, és fittebb, egészségesebb leszel, jobban is fogsz kinézni. Rendben lesz a keringésed, kellemesen alszol majd, csökken a ruhaméreted, és nem érzed magad kínosan, ha fürdőruhát kell felvenned. Jé, mennyi előny…

Orvos, orvos, orvos
Étkezés, pipa, mozgás, pipa, úgyhogy pipáld ki még az orvost is. Ahhoz, hogy egy lappangó betegésget (a diabétesz pont ilyen) észrevegyenek nálad, rendszeres orvosi kontrollra van szükség, és itt meg kell jegyezni, hogy a cukorbetegség általában nem visszafordítható abban az esetben, amikor elkezd zavaró tüneteket produkálni.

Évente legalább egyszer menj el orvoshoz, csináltass egy laborvizsgálatot, beszélj vele arról, hogy milyen életmódot folytatsz, és próbáld elkerülni a diabéteszt, illetve a vele kéz a kézben együtt járó kockázatokat. Ha esetleg mégis kiderül, hogy cukorbeteg vagy, akkor is megnyugtató, hogy a betegség a megfelelő életmóddal és némi gyógyszeres kezeléssel egész jól jól kordában tartható.

Kulcsszavak: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,


About the Author



Back to Top ↑
  • cukrom.hu_webshop
  • Facebook Cukrom.hu

  • Cukrom Instagram