Életmód

Published on december 11th, 2017 | by adminisztrator

0

Ünnepi tippek cukorbetegeknek – Ezt tanácsolja a diabetológus

Nem könnyű az ajánlott, megszokott napi szénhidrátmennyiséget tartani, ha egymást érik az ebéddel, vacsorával egybekötött céges rendezvények, rokonlátogatások, és otthon is ínycsiklandó ünnepi finomságok sorakoznak az asztalon.

Az alábbiakban dr. Bibok György diabetológus, a Budai Endokrinközpont főorvosa ad néhány karácsonyi jó tanácsot a cukorbetegeknek.

Mérje rendszeresen vércukorszintjét

Az ünnepi időszak a pihenésről, „nassolásról” és a kiadós étkezésekről is szól. A cukorbetegek számára fontos, hogy a megváltozott szokások mellett is ügyeljenek az anyagcsere-egyensúly megtartására. A rendszeres vércukorszintmérés még lényegesebb ebben az időszakban, hiszen a napi étkezések száma és a mennyiségek is változhatnak. A nagyobb étkezések előtt és után (egy órával) is tanácsos a mérést elvégezni. A magas vércukorérték figyelmeztető jel lehet a helyes étrend ismételt megtartására!

Spóroljon körettel a szénhidráton

A hagyományos karácsonyi menüt a cukorbetegeknek sem kell mellőznie, azonban érdemes néhány dologra odafigyelni. A halászlé nagyon kevés szénhidrátot tartalmaz, ha nem fogyasztunk mellé kenyeret, esetleg tésztát. A főfogások esetében is a köret a fő szénhidrátforrás.

Rántott hal is kerülhet az étlapra, ha salátával fogyasztjuk, a sült húsokat sem kell nélkülözni, ha párolt zöldséggel tálaljuk. Természetesen túlsúlyos betegeknél az elfogyasztott étel kalóriamennyisége is számít, melyet tudatos, rendszeres mozgással lehet kompenzálni.

Desszertből, alkoholból csak keveset

Az édességekből még akkor sem szabad egy-két szeletnél többet fogyasztani, ha kifejezetten cukorbetegek számára, „cukormentes” változatban készültek. (Figyelem! Általában más típusú cukorfajta van a süteményekben, de az is emeli a vércukorszintet!) Az aszalt gyümölcsök szénhidráttartalma is magas, ezért ezt inkább kerüljük, és fogyasszunk helyette almát vagy narancsot.

Az alkoholok közül leginkább a száraz bor vagy pezsgő javasolható kis mennyiségben. A tömény italok vagy a sör szénhidráttartalma magasabb, ezért ezekkel óvatosabbnak kell lenni, és érdemes figyelembe venni az energiatartalmat is.

Mozogjon és újítson

A vércukorszint-egyensúly szempontjából is előnyös, ha az ünnepi időszakban felszabaduló időt a pihenés mellett egy kis testmozgásra fordítjuk. Kortól függetlenül jó hatású egy könnyű esti vagy az étkezés előtt és után beiktatott séta. Az ünnepi menü tervezésénél érdemes új ízeket is kipróbálni. A szakácskönyvek mellett ma már számtalan honlap kínál kipróbált recepteket cukorbetegek részére. Különösen a cukorbeteg gyerekek számára lehet nehéz az ünnepi időszak, ezt könnyíthetjük meg, ha a család is az új ízeket, a csökkentett szénhidráttartalmú ételeket fogyasztja.

Útközben

Az ünnepek alatt akár hosszabb utakra is vállalkozunk, hogy távol élő rokonainkat felkeressük. A cukorbetegeknek érdemes az útra pótélelem-csomagokkal készülni, hiszen sosem tudni előre, hol kell esetleg hosszabb időn át az autóban vagy buszon, vonaton várakozni. Ügyeljenek rá, hogy az ott-tartózkodás idejére szükséges gyógyszerek is a csomagba kerüljenek, és útközben a vércukormérőt a működési tartományának megfelelő hőmérsékleten tá­rolják.

http://www.blikk.hu/karacsony/gasztro/unnepi-tippek-cukorbetegeknek-ezt-tanacsolja-a-diabetologus/gcplnh9?utm_source=hirstart&utm_medium=hirstart&utm_campaign=hirstart

Kulcsszavak: , , , ,


About the Author



Back to Top ↑
  • cukrom.hu_webshop
  • Facebook Cukrom.hu

  • Cukrom Instagram