Kategóriák
Életmód

Prevenció – megelőzés

A szénhidrát-anyagcsere zavara különböző okokra visszavezethetően alakul ki. A gyermekkorban gyakoribb 1-es típusú diabétesz elsősorban autoimmun eredetű, a szervezetben az inzulintermelő hasnyálmirigy-sejtek pusztulása miatt jön létre. Mivel ez a folyamat nem életmódfüggő, éppen ezért megelőzése sem lehetséges a táplálkozási vagy mozgási szokások megváltoztatásával. 
pic (55)
Ezzel szemben az inkább felnőttkorra jellemző 2-es típusú diabetes mellitus és a terhesség kapcsán jelentkező gesztációs diabetes (GDM) kialakulásában a hajlamon kívül szerepet játszik a korábban említett hasnyálmirigy-sejtek működésének megváltozása. Ebben fontos szerepet játszik a részben örökletes, részben külső tényezők (fokozott étkezés, mozgásszegény életmód, következményes elhízás, stb.) által is fokozott inzulinrezisztencia, valamint a következményesen fokozódó inzulintermelés.

Mivel a szénhidrát anyagcsere változása mind rövid- és hosszútávú kihatással van a szervezetre, nagyon fontos, hogy megfelelő módon befolyásoljuk ennek hatását. Szinte közhely, hogy egy betegséget gyógyítani sokkal nehezebb, mint a megfelelő figyelemmel megelőzni azt, ezért elsősorban a 2-es típusú, de a terhességi diabétesz esetén is fontos, hogy ismerjük azokat a módszereket, amik segítenek elkerülni a problémát.

A szervezet anyagcsere-egyensúlyában a bevitt és felhasznált kalóriamennyiségnek van döntő szerepe, de nem elhanyagolható a bevitt kalória összetétele sem. Ez az igény az életkorral nagyban összefügg, de meghatározza a mindennaposan elvégzett mozgás milyensége és intenzitása is.  Éppen ezért az életmódbeli változtatásokat (étrend, rendszeres testmozgás, stb.) egyénre szabottan kell meghatározni.

Különböző módszerek terjedtek el a kalóriacsökkentés elérésére, ezek egyike – ami nem jár éhezéssel, és segíthet az optimális érték eléréséhez -, ha a korábban fogyasztott kalória mennyiségét folyamatosan csökkentjük, aktuálisan 10%-kal.

Természetesen nem elhanyagolható emellett a rendszeres testmozgás, amit hetente legalább 3 alkalommal, 30-40 percig érdemes közepes intenzitással végezni. Tudnunk kell azonban azt is, hogy emelkedett vércukorszintek mellett végzett mozgás ellentétes hatást vált ki a szervezetben, hiszen a magasabb értékek oka legtöbbször az elégtelen inzulinhatás. Ebben az állapotban a szénhidrátok lebontása sem megfelelő ezáltal a mozgás nem javítja, hanem rontja a diabéteszes anyagcseréjét.

A megelőzés mellett fontos a betegség mihamarabbi felismerése is, hiszen az ezzel párhuzamosan elkezdett korai kezelés többek között a késői szövődmények kockázatát is csökkentheti.  Vannak a cukorbetegségnek klasszikus tünetei, amelyek felhívhatják a betegségre a figyelmet: a vizelet mennyiségének növekedése (poliúria), fokozott folyadékfelvétel az állandó szomjúságérzés miatt (polidipsia) és az egyéb okokkal nem magyarázható fogyás, amely többnyire fokozott étvágy mellett alakul ki. Az 1-es típusú cukorbetegség általában fiatal korban, klasszikus, gyakran súlyos tünetekkel jelentkezik, így időben történő felismerése, kezelése nem szokott problémát jelenteni. 2-es típusú cukorbetegség sokáig rejtve maradhat, a klasszikus tüneteket ritkábban látjuk, gyakran már a késői szövődmények hívják fel a figyelmet a betegségre. Ezért a fokozott kockázatú csoportokat, így a 45 év feletti életkorúakat, azokat, akik családjában előfordult cukorbetegség, elhízottakat, azokat, akiknél vérvizsgálat során magas vérzsír értéket észleltek, a magas vérnyomás- betegségben szenvedőket, nagy magzatot szült nőket, azokat, akiknél korábban előfordult terhességi cukorbetegség, illetve azokat a betegeket, akiknél korábban előfordult szív-érrendszeri betegség, szűrni kell (éhgyomri vércukor ellenőrzés, cukorterheléses vizsgálat). A nagy kockázatú embereknél negyedévente nemcsak étkezés előtti, hanem másfél órával étkezés után is érdemes ellenőrizni a vércukorértéket, mert ez az érték az éhgyomrihoz képest korábban emelkedik, felhívva a figyelmet a szénhidrát anyagcsere zavarára. Fontos az időszakos (legalább 3 évente történő) vérzsír ellenőrzés is, hiszen az emelkedő trigliceridszint is korán felhívhatja a figyelmet a cukorbetegségre. Mivel a (hasi típusú) elhízás fokozott rizikót jelent, a rendszeres, akár hetente történő, egyszerűen kivitelezhető haskörfogat mérés szintén segít a korai felismerésben (nőknél 88 cm felett, férfiaknál 102 cm felett fokozott a kockázat).

A diabétesz kialakulásának megelőzése mellett azonban hasonlóan nagy súlyt kell fektetni arra is, hogy a már fennálló cukorbetegség rendszeres gondozásával, a vércukormérések megfelelő kivitelezésével, a terápiamódosítások betartásával a hosszú távú szövődmények kialakulását megelőzzük.

Forrás: webbeteg.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük