Kategóriák
Életmód

Az étkezés utáni vércukor szintet nem csupán a szénhidrátok befolyásolják

A folyamatos szöveti glukóz monitorozást használó vizsgálatok során új adatokat nyertek arra nézve, hogy az elfogyasztott szénhidrátok mennyiségén túlmenően a glikémiás index, valamint az elfogyasztott fehérjék és zsírok milyen mértékben befolyásolták a vércukor szintjét 1-es típusú diabéteszesekben.

A folyamatos szöveti glukóz monitorozást használó vizsgálatok során új adatokat nyertek arra nézve, hogy az elfogyasztott szénhidrátok mennyiségén túlmenően a glikémiás index, valamint az elfogyasztott fehérjék és zsírok milyen mértékben befolyásolták a v

Az étkezés utáni vércukor szintet nem csupán a szénhidrátok befolyásolják

Ami a zsírokat illeti, hét klinikai vizsgálat eredménye szerint az étkezést követő 2-3 órában a vércukorszint emelkedése elmarad attól, ami a szénhidrátok bevitele után várható lenne, mivel az elfogyasztott zsír megnyújtja a gyomor ürülés idejét. Később viszont emelkedhet a vércukor, mivel a felszabaduló szabad zsírsavak átmeneti inzulinrezisztenciát eredményeznek.

Ami a fehérjék fogyasztásának a hatását illeti az étkezés utáni vércukor emelkedésre, kilenc vizsgálat szerint az étkezéseket követőn szénhidrát fogyasztás nélkül legalább 75 g fehérjebevitelét követően 100 perc múlva kezdenek emelkedni a vércukor szintek, szénhidrátfogyasztással együtt pedig 3-4 óra múlva további vércukor emelkedés várható.

Végül további hét vizsgálatban a glikémiás index (GI) szerepét vizsgálták magas, ill. alacsony GI-ű szénhidrátok fogyasztását követően. Az alacsony GI-ű szénhidrátok korai hipoglikémia veszélyével járnak (mivel az 1-es típusú cukorbetegek intenzív inzulinkezelés alatt állnak). Minden 10 g alacsony GI-ű többlet szénhidrát bevitele néhány perccel kitolja a hipoglikémia felléptét, amennyiben nem csökkentik az étkezési inzulin adagjait.

Tehát a vizsgálatok szerint mind a GI, mind pedig a fehérjét és zsírok fogyasztása drasztikusan befolyásolja az étkezés utáni vércukor szinteket. 35 g zsír és 40 g fehérje elfogyasztása úgy hat az étkezés utáni 3 órás vércukorra, mintha inzulin nélkül 20 g szénhidrát fogyasztására kerülne sor. 50 g zsír fogyasztása akár kétszeresére is képes növelni az inzulin igényt. Mindezek nyomán az étkezési inzulinok adagjainak megállapításánál a szénhidrátok mennyisége és minősége mellett figyelembe kell venni az elfogyasztandó fehérjék és zsírok mennyiségét is. Az étkezési inzulinok jobban csökkentették a vércukor szinteket akkor, ha evés előtt 15-20 perccel adták, mint amikor közvetlenül étkezés előtt alkalmazták.

Forrás: macosz.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük