Kategóriák
Hírek

Sportolhat-e a cukorbeteg? – Kötelező!

A cukorbaj ugyan súlyos betegség, mégsem jelent felmentést a sport alól. Sőt, a komoly szövődmények megelőzésének egyik leghatásosabb módszere a – tervszerűen és felügyelettel végzett – mozgás.

Miért fontos a cukorbetegek esetében a sport?

kep (153)

Cukorbeteg esetében a kezelés alapja az egyénre szabott étrend és a rendszeres mozgás. A sport és a táplálkozás célja kiegyensúlyozni, ideális szinten tartani a vércukorszintet, javítani a szervezet működésén megfelelő szénhidrát-bevitellel, de az edzéssel a vércukorszint kóros süllyedése, a hipoglikémia és a növekedése, a hiperglikémia is megakadályozható. A sport segít a szövődmények és társbetegségek megelőzésében, illetve késleltetésében.

Aigner Norbert személyi edző cukorbeteg vendégekkel is foglalkozik. Ilyen vendég esetében elsődleges szempont, hogy ismerje a szervezetét, beállított inzulinnal kezdje meg a fokozatosan felépített edzést.

Mire hívja fel a figyelmet a személyi edző?

– Hirtelen ötlettől vezérelve és ellenőrzés nélkül semmiképpen se kezdjen mozogni a cukorbeteg – figyelmeztet a személyi edző -, hiszen sokkal nagyobb körültekintés szükséges ilyen esetekben, mert szélsőségesebb reakciók alakulhatnak ki. Minden fizikai aktivitást állapotfelmérés, a kórelőzmények felmérése és a fizikai terhelhetőség felmérése kell, hogy megelőzzön, majd tervszerűen, fokozatosan és mértékletesen kell mozogni – sorolja Aigner Norbert az alapelveket. Ne feledjük azt sem, körülbelül három hónap alatt válik rendszeressé a mozgás, akkor derül ki, hova illeszthető be a napi rutinba, és reális célok esetén ekkor már érezhetőek az eredmények.

Az edzőnek is figyelnie kell arra, hogy cukorbetegség esetén hipoglikémia, a vércukor kóros csökkenése következhet be, de fontos, hogy a beteg is ismerje a betegségét, a rosszullét tüneteit, a kezelés menetét. Általában edzés előtti inzulincsökkentéssel, fokozott szénhidrátbevitellel lehet kivédeni a rosszullétet. Az edzőnek azonban azt is tudnia kell, hogy a mozgás által kiváltott hatások egyénenként eltérőek, és idősebb korban még a túlsúly, a csontrendszer és a keringési és izomrendszer is problémát okozhat.
Marton Erzsébet anyai ágról örökölte a cukorbetegséget. Kezdetben tablettákkal, majd két éve injekcióval, önmagának beadott inzulinnal segíti a sejtek működését. Férje is cukorbeteg, mindketten elfogadták a beállított étrend és az egészséges életvitel szabályait. – Amikor hízásnak indultam – meséli Erzsébet -, orvosi javaslatra mozogni kezdtem, kaptam egy futógépet, és gondos edzői segítség, valamint felügyelet mellett elsajátítottam a tempós gyaloglás technikáját. Minden reggel végigcsinálom az előírt programot. Javult a kondícióm, a súlyom pedig csökkent. A vércukorértékek is közelítenek a 6,5-es szinthez. Megtanultam, hogy mindenki tehet valamit egészségének javítása érdekében.

Hevesi Tamás is cukorbeteg

Egy sportorvosi vizsgálaton, 21 éves korában derült ki Hevesi Tamás énekes, előadóművész számára, hogy 1-es típusú cukorbeteg: a szervezete nem termel inzulint, kívülről kell pótolnia, naponta többször. A betegség, a tudatos életvezetés és figyelem azonban rendszert vitt az életébe. Mindig is sportolt, tornázott, kézilabdázott, eredményesen atletizált, majd jött a futball-szerelem. A betegség kiderülése után sem volt kérdés, folytatja-e az aktív sportéletet. Kevesen tudják, hogy például a világ egyik legjobb teniszezője, Boris Becker is cukorbeteg – meséli Hevesi Tamás. A cukorbetegség nem gyógyítható, de jól együtt lehet élni vele. A 2-es típusúcukorbetegség pedig megelőzhető! Ehhez azonban szemléletváltásra van szükség. Az édességek, csokik, chipsek tömege, a túlzott szénhidrátbevitel megfelelő fizikai aktivitás nélkül előbb-utóbb problémákat okoz. Napi 20 percnyi mozgással már tehetünk az egészségünkért!

Az Egészségesebben az egészségeseknél mozgalom rendezvényein orvosok, szakértők és Hevesi Tamás is a legújabb információkat osztják meg erről az egyre elterjedtebb betegségről a nagyszámú érdeklődővel.

Mire van szükség az edzés elkezdése előtt?

  • orvosi kivizsgálás,
  • segítség (gyógyszer, orvos, mentő, egyéb telefonszámok)  előkészítése,
  • könnyű étkezés.

Az edzés…

… folyamatos kontroll, felügyelet mellett történjen.
… során határozzuk meg a célt és kövessük azt!

 A cél lehet:

  1. energianyerés, a “szervezet felébresztése”,
  2. testsúlycsökkentés,
  3. izomtónus növelése, funkcionális javítása, izommerevség csökkentése.

… 30-90 percig tartson.
… lentről építkező, hosszú idő alatt lassan emelhető terhelésű legyen.
… gyakorisága hetente 5-7 alkalom legyen, inkább többször, mint egyszer hosszan.
… kezdésekor megszokott mozgásokat végezzünk (séta, kerékpár, úszás).
… keretében végzett súlyzós edzések is kardio jellegűek, alacsony-közepes intenzitásúak legyenek, amelyeket pihenőkkel szakítsunk meg és közben folyamatosan pótoljuk a folyadékot. … eredményeit pontosan regisztráljuk.

Edzés közben és után figyeljük a szervezet reakcióit, ellenőrizzük és írjuk fel a végzett gyakorlatokat, a vércukorszintet, a közérzetet a naplóba!

Hibák, ellenjavallat:

  •      ötletszerű, tervszerűtlen edzés,
  •      magas intenzitású edzés,
  •      éhgyomorra és teli hassal végzett edzés,
  •      túl hosszú edzés,
  •      rosszul beállított inzulinnal történő edzés,
  •      mozgást kizáró szövődmény esetén végzett edzés.

Forrás: macosz.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük