Kategóriák
Életmód

Tényleg jótékony hatással van a tej a cukorbetegekre?

A szakemberek között nagy vitákat vált ki, hogy főleg a tehéntej, amit a legtöbben fogyasztanak hasznos-e a cukorbetegeknek, vagy éppen ellenkezőleg, esetleg káros hatással van-e rájuk? Most részletesen minden egyes fontos összetevőt megvizsgálva próbálunk rájönni az igazságra, különböző tanulmányok segítségével.

A tejfogyasztás mellett

Az American Diabetes Association (ADA) és az Egyesült Államok Mezőgazdasági Minisztériuma (USDA) szerint a cukorbetegek számára hasznos lehet a tehéntej fogyasztása. Az ADA azt javasolja, hogy a cukorbetegek igyanak meg naponta 2-3 adag alacsony zsírtartalmú tehéntejet, vagy valamilyen más alacsony zsírtartalmú tejterméket, mint például a sajt, vagy a joghurt. A tehéntejet pedig a magas kalciumtartalma és a hasznos fehérjék miatt éri meg fogyasztani. Az USDA szerint 9 éves kor fölött a napi ajánlott tehéntej mennyiség 3 csésze.

A tejfogyasztás ellen

A szakemberek egy csoportja viszont ellenzi a tehéntejfogyasztás a cukorbetegeknél. Dr. Mark Hyman szerint a tej evolúciós szempontból sem megfelelő választás az emberi szervezet számára. 10 000 évvel ezelőtt a tehén még nem volt haszonállat, így az akkori emberek nem is fogyasztották a tehéntejet. A tehéntejben található tejcukor, más néven laktóz kimondottan sokaknál vált ki allergiás reakciókat, és különböző formájú érzékenységet.

Mi is a tehéntej?

 pic (6)

Kezdjük a legelején az egyik legfontosabb kérdés megválaszolásával. Mi is tulajdonképpen a tehéntej? A tehéntej is, mint az anyatej azért termelődik, hogy etesse a borjait. Ez viszont valamennyire különbözik attól a tápláléktól, amire az ember kisbabáknak szüksége van.

A tehéntej jelentős mennyiségben tartalmaz zsírt, fehérjét és szénhidrátot. A tehéntej átlagosan 30-35g fehérjét tartalmaz literenként, többnyire kazein formájában. Megtalálhatók még benne különböző ásványi anyagok és többféle vitamin is: A, komplex B, C, D, E és K. Így természetesen nem arról van szó, hogy ne lenne egészséges a fogyasztása, de ez mellett néhány tanulmány a különböző összetevők miatt káros hatásokról is beszámol. Ehhez pedig külön megnézzük a tehéntej összetevőit közelebbről is.

A tehéntej fontosabb összetevői

Tejfehérje

A tejfehérje legnagyobb részt kazein fehérjékből áll, amelynek négy típusa van: alfa-S1, alfa-S2, béta és kappa kazein. A többi fehérje ún. savó fehérjék csoportjába tartozik.

A béta-kazein egyik változata, pontosabban az A1 béta-kazein szerepet játszhat az 1-es típusú cukorbetegség kialakulásában. Tanulmányok szerint gyerekeknél megfigyelhető az a folyamat, hogy az A1 béta-kazein olyan immunreakciót indít el, ami később a hasnyálmirigy ellen fordul, így kialakul az 1-es típusú cukorbetegség. Tehát a szakemberek egy része szerint a tehéntej megnöveli az 1-es típusú cukorbetegség kialakulásának a kockázatát.

A szakemberek másik fele szerint azonban ezek igen gyenge bizonyítékok, és a kutatásokat is hibásnak tartják. Szerintük ezek a fehérjék nem felelősek az 1-es típusú cukorbetegség kialakulásáért.

Tejzsír

A tejzsírból viszont a jelek szerint érdemes lenne többet fogyasztani, mert több tanulmány is azt állítja, hogy jótékony hatással van a szervezetre. Ebben a részben található a zsírban oldódó vitaminok többsége is, az A, D, E és K vitaminok, esszenciális zsírsavak, mint a linolsav és linolénsav.

Egyes bizonyítékok alátámasztják, hogy a tejzsír képes valamennyire védelmet nyújtani a 2-es típusú cukorbetegség kialakulása ellen. Több tanulmány kimutatta, hogy a tehéntej hatékonyan csökkenti az inzulinrezisztencia, a metabolikus szindróma és a cukorbetegség kialakulási esélyeit. Ezeket az eredményeket mind a tehéntej magas tejzsírtartalmának tulajdonítják.

Laktóz

A tejcukor viszont határozottan megemelheti a vércukorszintet. A laktóz viszonylag lassan emeli meg a vércukorszintet, így alacsony glikémiás indexű összetevő. A laktóz az oka annak is, hogy sokan nem ihatnak tejet, mert érzékenyek erre az összetevőre, illetve cukorbetegként nem akarják megemelni a vércukorszintjüket.

Alternatív lehetőségek

Nos, nem csak a tehéntej az egyetlen, ami fogyasztható, bár ennek az előállítása az egyik leggazdaságosabb, ez kétségtelen. A kecsketej a második legnépszerűbb választás, ha állati eredetű tejről van szó. Ez mellett a teve teje is egyre népszerűbb, és szakemberek szerint sok tápanyagot tartalmaz. A különböző növényi eredetű tejek is népszerűek, mint a szójatej, rizstej, vagy a mandula tej.

Cukorbetegség és tej

Most hogy szinte mindent átnéztünk a tehéntejjel kapcsolatban, meg kellene válaszolni azt a kérdést, hogy valóban jót tesz-e a cukorbetegeknek a tehéntej mindennapos használata. Mi úgy gondoljuk, hogy ez az egész igen zavaros lett, és szükség lenne, egy olyan mindent összevető tanulmányra, ami hosszútávon követi nyomon a cukorbetegség mindkét típusánál a tehéntej hatását. Ez mellett pedig olyan mindenki által elfogadott részkutatási eredmények is jók lennének, amik azt vizsgálnák, hogyan lehetne például a tejből a tejzsírtartalom előnyeit minél inkább kiaknázni.

Ti mit gondoltok erről? Használjátok a tejet minden nap, vagy éppen elkerülitek?

Forrás: macosz.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük