Mondd meg Cukrom

Published on augusztus 3rd, 2018 | by adminisztrator

0

A fehérjediéták buktatói

Hogy reklámozzák magukat a fehérjediéták? Egészségesen és gyorsan fogyunk, csakis zsírból, nem izomból, kiegyensúlyozott táplálkozást tesz lehetővé, villámgyors fogyással. A ketogén diéták nagy népszerűségnek örvendenek, nézzük, honnan indultak, és mik a veszélyei!
Legkorábbi fehérjediéták
A Cooly-féle diéta (“Edd magad soványra”) 50% fehérjefogyasztást engedélyez, a zsírt szinte kiiktatja az étrendből, és mindösszesen napi 750 kilokalóriát engedélyez. Eredménye a rövid távon gyors fogyás, vitaminhiány pár nap után, továbbá a túl sok fehérje magas húgysavszintet eredményezhet.
A Hollywood-diéta naponta három-hat tojást, továbbá sovány húsokat, halat és szóját engedélyez kb. 700 kcal energiafelvétellel, míg a túródiéta során csak túró, gyümölcsök és fűszerek fogyaszthatók, ami az egyhangúsága mellett vashiányra vezet.

Az Atkins szakaszaitól függően 20-120 g napi szénhidrát bevitelét engedélyezi. Már rövid távon egészségi problémákat okozhat, hiszen a nagy zsírtartalmú, zömében állati eredetű fehérjékből álló étrend növeli a szív- és a keringési rendszer betegségeinek kockázatát, illetve a sok fehérje a vese, a máj és az ízületek károsodását idézi elő. A sok állati fehérje fokozza a kalciumnak a vizelettel való ürítését. Ez azért veszélyes, mivel az efféle szélsőséges diétákat elsősorban nők alkalmazzák, a fokozott kalciumürítés miatt fellépő kalciumhiány csontritkuláshoz vezethet. Minthogy a zsírégetés során keletkező ketonok nemcsak a vizelettel, hanem a lehelettel is ürülnek, ez kellemetlen, rossz szájszaggal jár.
Mikor szigorúan tilos ketogén diétát folytatni?
A fehérjediéták egyéb buktatóit már korábban írt cikkemben kifejtettem.
Most kitérnék arra, hogy mikor szigorúan tilos fehérjediétát folytatni.

1. Nőknél a fogamzás előtt kifejezetten hátrányos lehet a szénhidrátok drasztikus csökkentése, mert a teherbe eséshez szükséges megfelelő hormonműködést akadályozza.
2. Cukorbetegség, IR, IGT, PCOS esetén
3. Ha jól kell teljesítened: az agy számára nélkülözhetetlen, szinte egyedüli energiaforrás a glükóz, fontos szerepe van az emlékezési és a tanulási folyamatok fenntartásában, javításában.

4. Sportoló vagy: az állóképesség és a fizikai teljesítmény nagymértékű csökkenését eredményezheti.
Vannak a szervezetben olyan sejtek, amelyek csak a glükózt képesek felhasználni energiaforrásul, mint a központi idegrendszer sejtjei, a vörösvérsejtek, bizonyos fehérvérsejtek, a csontvelői sejtek, a vese kéregállományának sejtjei, sebzés, sérülés környéki, gyorsan szaporodó fibroblasztok.

És mivel szoktak védekezni a ketogén diéta hívei? Azzal, hogyha beindul a ketózis, akkor termelődik cukor,ráadásul a zsírszövetből, tehát háromszoros hurrá! Ennek ellentmondanak ugyanakkor a további tanácsaik, és az, hogy úgy reklámozzák magukat, hogy csak az eleje ilyen szigorú, aztán visszavezetjük a szénhidrátokat a táplálkozásba fokozatosan. Ez a korábbi okfejtésből kiindulva mit is eredményez? Éppen azt, hogy nem tud működni a glükoneogenezis…azaz róka fogta csuka esete keletkezik.

Dr. Csábi Bettina

Kulcsszavak: , ,


About the Author



Back to Top ↑
  • Facebook Cukrom.hu

  • Cukrom Instagram