Egyéb

Published on augusztus 1st, 2019 | by adminisztrator

0

Anafilaxia

Korábban már írtam egy cikket a terhelés okozta anafilaxiáról, egyik bajnokom kapcsán, most teljes körű képet szeretnék adni. Mert bizony engem is utolért. Ezért állítottak ki az UB-n 170, 9 km lefutása után, és aztán az UTT 111 km-je alatt is előjött. Miről is van szó pontosan? A klinikai kép: súlyos, életet veszélyeztető, generalizált vagy szisztémás túlérzékenységi reakció, gyorsan kialakuló életveszélyes légúti, és/vagy légzési, és/vagy keringési zavar, rendszerint bőr- és nyálkahártya-tünetekkel. Valószínűsíti, ha a beteg ismerten allergiás az adott szerre, amivel kontaktusba került. Az anafilaxia tünetei különféle kombinációban léphetnek fel, és többnyire az allergén hatást követően perceken belül jelentkeznek. De leírtak már az expozíciót követően 30-60 perccel, ill. több mint egy óra múlva kialakult anafilaxiát is. A megfigyelések alapján elmondható, hogy minél gyorsabban alakul ki az anafilaxia, annál súlyosabb tünetekre lehet számítani. A bifázisos anafilaxia esetében a tünetek az első reakció lezajlása után 8-12 óra múlva visszatérnek.
Anafilaxiát okozó anyagok
Gyógyszerek Az antibiotikumok, az általános anesztéziában használt szerek, mint érzéstelenítők, továbbá az aspirin/nem szteroid gyulladáscsökkentők a leggyakoribb szisztémás allergiás reakciót okozó szerek. Viszont potenciálisan bármely gyógyszertől előfordulhat immunológiai, vagy nem immunológai mechanizmussal generalizált reakció.
Élelmiszerek. Súlyos bőr, szem, légzőszervi és kardiovaszkuláris tüneteket okozhatnak egyes élelmiszerek, mint a mogyoró, hüvelyesek, dió, halak, kagyló, tej és tojás, fűszerek. Egyes csoportokon belül a keresztallergia valószínűsége kiszámíthatatlan.
Rovarcsípés. A rovarcsípések lokális, vagy generalizált tüneteket okozhatnak.
Latex (gumi).
Terhelés-indukálta anafilaxia. Leggyakoribb kiváltó ok a futás, kerékpározás. Egyes tényezők hajlamosítanak a terhelés-indukálta anafilaxia kialakulására, mint például a terhelés előtt bizonyos gyógyszerek bevétele (pl. aspirin, vagy más NSAID), ill. a terhelés előtti étkezés. A terhelés-indukálta anafilaxia ellátása ugyanúgy történik, mint a többi anafilaxiáé, a betegnek tanácsos önbelövő adrenalin injekcót magánál tartani.
Preventív teendők anafilaxiát elszenvedett betegek esetében
Az anafilaxiát kiváltó okok tisztázása az elsődleges, illetve a keresztreakciót adó allergének kerülése. Ezt írásos betegtájékoztatókból láthatjuk.
Gyógyszer allergia esetében az azonos molekulát tartalmazó készítmények illetve bizonyos esetekben a teljes hatástani csoport kerülése fontos, Önbelövő adrenalin injekció felírása, mint az Epipen célszerű. Ezt háziorvosunk is fel tudja írni.

Legyetek bajnokok a mindennapokban!

Dr. Csábi Bettina

A kép a Google képtárából származik, https://snappygoat.com/


About the Author



Back to Top ↑
  • Facebook Cukrom.hu

  • Cukrom Instagram