Életmód

Published on január 12th, 2018 | by adminisztrator

0

Fókuszban: a cukorbaj – Nem minden a gyógyszer

A DIABÉTESZ népbetegség, ráadásul egyre több fiatal szembesül kóros vércukor értékkel, és sokszor a diagnózis is késve születik. Mit tehetnek a cukorbetegek, hogy szövődmények nélkül éljenek együtt e kórral?

Hazánkban 750 ezren szorulnak rá a diabéteszben felírt gyógyszerekre,s a kór a gyerekek körében is megjelent. Naponta tíz cukorbeteg lábát amputálják és négyen vakulnak meg a szövődmények miatt. Gond az is, hogy a 2-es típusú cukorbetegek egy része nem jut hozzá támogatással ahhoz az inzulinhoz, amelyik a legelőnyösebb volna számára, s ez akár életveszélyes helyzeteket eredményezhet – tájékoztatott Jakabné Jakab Katalin, a Cukorbetegek Egri Egyesületének elnöke. A betegszervezet ezért szorgalmazza, hogy változtassák meg a szabályokat. Az egri cukorbetegek egymást is buzdítják: januárban közös testsúlycsökkentő programba kezdenek, amihez szakorvostól kapnak tanácsokat.

A cukorbetegséget általában késve ismerik fel, pedig fontos, hogy mihamarabb elkezdjék a személyre szabott kezelést, amely megelőzheti a szövődményeket és tekintettel van a társbetegségekre is. Ez csapatmunka, hiszen a beteg életmódbeli tanácsokra, mozgásterápiára, sőt pszichés támogatásra is szorulhat. Főként a 2-es típusú diabéteszre igaz, hogy a diéta és a mozgás a kezelés kulcsa, csak utána következnek a gyógyszerek – állítja dr. Domboróczki Zsolt diabetológus. Az anyagcsere-betegségek elindítója sokszor az elhízás és a mozgáshiány, tehát a sport áldásos hatású. Az anyagcsere-problémákkal küzdőknek elsősorban a nagy izomcsoportokat megmozgató, élénkítő, úgynevezett kardioedzések ajánlottak: futás, úszás, kerékpározás, evezés, de akár a zumba vagy a társastánc is belefér. Minél intenzívebb a testmozgás, annál inkább megelőzi a diabétesz szív- és érrendszeri szövődményeit.

Érdemes a különféle mozgásformákat kombinálni, például a sétát a kocogással, illetve a gyors futással, ami kedvező a vércukorszint szempontjából. Az időseknél az egyensúlyozó gyakorlatok is fontosak, hogy megőrizzék a stabilitásukat és ritkábban essenek el. A nyújtás a hajlékonyság megőrzését segíti. Hetente 2,5 óra mozgásnak már bizonyított a hatása, és szabály, hogy két napnál több ne teljen el „tétlenül”. Jó tudni azonban, hogy a mozgás túl alacsony vércukorértéket is eredményezhet, annak minden kellemetlen hatásával. Ha a beteg edzés után gyorsan szénhidrátot visz be, akkor pedig hirtelen felszökhet a vércukorszintje. Érdemes ezért úgy megtervezni a mozgást, hogy lehetőleg kiegyensúlyozott maradjon a vércukorszint. Nem ajánlott a betegeknek, hogy bemelegítés nélkül túl nagy terhelésnek tegyék ki magukat, tehát ügyelni kell a fokozatosságra.

Az inzulinkezelés mellett különösen fontos, hogy a mozgást az étkezéssel is összehangoljuk. Hosszabb edzésnél kötelező a folyamatos szénhidrátbevitel. Akinek a diabétesz miatt lábpanasza van – például keringészavar –, ügyelnie kell rá, hogy biztonságos mozgásformát válasszon, ne ártson magának. A testedzés mellett ajánlott az évenkénti állapotfelmérés, így az EKG és a szívultrahang-vizsgálat – tanácsolja az egri főorvos.

Akadnak, akik tudatosan elkerülték az alattomosan támadó szövődményeket.

„Jövök-megyek, ügyelek arra, hogy aktív maradjak, és tartom a diétát is” – mondja egy 68 éves nő, akinél 40 éve derült ki a 2-es típusú diabétesz. A laborértékei alapján neki jár az azonnal ható inzulin, ám azt sokaknak nem írhatja fel az orvos.

„Majdnem tíz éve minden reggel tornagyakorlatokkal kezdem a napot” – mondja egy 65 éves asszony, akinél évekkel ezelőtt 1-es típusú cukorbetegséget állapítottak meg. Mióta megözvegyült és egyedül él, inzulinpumpát használ, mivel az kényelmes és biztonságos.

A nyugdíjából nem tudta volna kigazdálkodni a négyévente cserére szoruló eszköz mintegy 200 ezer forintos árát, de a fiától megkapta ajándékba.

Az összeállítást készítette:
Habik Erzsébet és Palágyi Edit

https://www.szabadfold.hu/csalad/fokuszban_a_cukorbaj_nem_minden_a_gyogyszer

Kulcsszavak: , , , , , , , ,


About the Author



Back to Top ↑
  • Facebook Cukrom.hu

  • Cukrom Instagram