Mondd meg Cukrom

Published on augusztus 3rd, 2018 | by adminisztrator

0

A kezdőknek több vagy kevesebb fehérjére van-e szükségük, mint az edzett sportolóknak?

Izmot akarsz építeni, ezért teletömöd magadat fehérjével? Hallod a reklámokban, hogy a fehérjediéta működik? Azt gondolod, hogy a testépítők napi több kiló húson és fehérjeporon élnek, ettől olyan izmosak? Vagy éppen ellenkezőleg, úgy véled, neked nem igazán van szükséged fehérjére, elég lesz, ha komolyabban elkezdesz edzeni? Hol az igazság?
Kinek van szüksége több fehérjére?
A fehérjék élettani szerepe rendkívül összetett: specifikus anyagok ( pl.: enzimek, hormonok, immunanyagok, hemoglobin építői) , izomépítők, sav-bázis egyensúly fenntartásáért felelnek, tehát nélkülözhetetlenek számunkra.

Az egyértelmű, hogy az élsportolók fehérjeszükséglete magasabb az átlag szükségletnél, de kinek kellene több fehérjét fogyasztania?

1. Az állóképességi sportokban szereplők fehérjeigénye naponta 1,2-1,4g-ra tehető testsúlykilogrammonként. Erőtréning alatt ennél valamennyivel nagyobb, 1,6-1,7g/testsúlykilogramm fehérjére van szükség naponta.
2. Általános nézet, hogy kezdjünk el edzeni, később is ráérünk megnövelni a fehérjebevitelt.
A hiedelemmel ellentétben: kutatások bebizonyították, hogy a kezdőknek nagyobb a proteinszükségletük testsúlykilogrammonként a megnövekedett fehérjevesztés következtében (Gontzea, 1975).
Ennek oka az, hogy az edzés során a szervezet képes alkalmazkodni a fehérjefelvétel változásaihoz.
3. Serdülőknél is megnövekszik a fehérjeszükséglet, főleg a nyúlási szakaszban
Fontos, hogy megértsük: a magas fehérjetartalmú étrend önmagában nem eredményez erő- vagy izomnövekedést! Ezt a célt csak akkor érjük el, amikor az optimális fehérjebevitelt erősítő edzéssel kombináljuk.
A szükségletet meghaladó fehérjebevitel
Jóból is megárt a sok, mivel nem támogatja a teljesítményfokozást, és az egészségre is káros. A szükségletet meghaladó fehérjebevitel hasmenéshez, ingerlékenységhez, a vérben kórosan magas ammóniaszinthez, kórosan magas aminosavértékhez, valamint hányinger-hányáshoz vezet.
Tehát nem győzöm hangsúlyozni, hogy ismerd meg a saját szervezeted működését, mert valódi eredményeket így tudsz elérni.

Dr. Csábi Bettina

Kulcsszavak: , , ,


About the Author



Back to Top ↑
  • Facebook Cukrom.hu

  • Cukrom Instagram