Kategóriák
Hírek

A cukorkák többet értek a Star Warsnál

Az Activison Blizzard a játékvilág egyik leggazdagabb cégeként gondolt egy nagyot, és 5,9 milliárd amerikai dollárért szőröstül-bőröstül felvásárolta a Candy Crush Saga című mobilos és facebookos játék fejlesztőjét. Forintba ekkora összeget átültetni sem érdemes, jobb összehasonlítási alap, hogy a Disney annak idején mindössze 4 milliárd dollárt fizetett a teljes Star Wars birodalomért, Darth Vaderestül, aranybikinis Leia hercegnőstül. De mi ér ennyit egy látszólag egyszerű logikai játékban? Megtérülhet-e valaha a befektetés? És a legfontosabb: eljutunk-e valaha cukorkaföld határára?

A techcégek néha eszelős összegekért vásárolnak fel ilyen-olyan vállalatokat. Ennek oka lehet előrelátás, hóbort, sőt akár félelem is, hisz ha egy kisebb startup olyat tud, amit a nagyok nem, eladhatja azt a konkurenseknek, ezért néha jobb elővigyázatosnak lenni és letenni egy nagyobb összeget az asztalra.

Mert bizony van az a pénz.

A Candy Crush Saga című videojáték alkotói is meghajoltak az Activision Blizzard játékkiadónak, amikor a cég 5,9 milliárd dollárt, azaz csaknem 1,7 billió forintot ajánlott értük. Így a King nevű, elsősorban mobilra és Facebookra dolgozó csapat olyan patinás videojáték-szériákkal került közös tető alá,mint a Call of Duty, a Warcraft vagy a Diablo.

A King tavaly tavasszal ment a tőzsdére, akkor több mint 7 milliárdra becsülték az értékét. Ez részvényenként 22,5 dollárt jelent (6500 forint), ami azonban hamar esni kezdett, hisz a cégnek a Candy Crusht leszámítva csak apró fejlesztései voltak.

A kiadó végül 18 dollárt fizet a részvényekért, ez 20 százalékkal több azok valós értékénél.

Bár eltérő iparokról van szó, sokkoló összehasonlítási alap, hogy a Disney három éve ennél kevesebbért vásárolta fel a Lucasfilmet, azaz a Star Wars-birodalom összes jogát. A cég azóta komoly reklámhadjáratot folytat, mindent a decemberi új film premierje köré épít, és ezt olyan jól teszi, hogy lassan a borzalmas előzménytrilógiáról is megfeledkeznek a rajongók.

Elmondható tehát, hogyaz Activision Blizzardnak nagyon kellett a Candy Crush. A kérdés csak az, hogy miért.

Mindenki nyer

Ahhoz, hogy ezt megválaszoljuk, tudni kell, miféle szoftverről van szó. A Candy Crush Saga egy logikai játék, lényege, hogy az égből potyogó cukorkák, csokikockák és egyéb finomságok összepárosításával túljussunk az egyre nehezedő pályákon.

A grafika színes, gyerekbarát, és úgy általában minimalista. Látszik rajta, hogy a fejlesztők célja az átláthatóság volt: minél többen, minél könnyebben függhessenek rá a virtuális édességre.

A játék először a Facebookon jelent meg, ezt követték a mobilalkalmazások, most pedig már Windows 10-en is elérhető. A King együttműködést kötött a Microsofttal, így amikor valaki a legújabb Windowsra frissít, automatikusan megkapja a Candy Crusht.

Az agresszív terjeszkedés mellett a King folyamatosan bővíti a programot.

Annyi pályát terveztek hozzá, hogy lehetetlen végezni vele. Amint valaki befejezné a játékot, érkezik egy tucat újabb szint, további kihívásokkal.

A Candy Crush ingyen játszható, de természetesen bevétel nélkül senki sem fizetett volna érte milliárdokat. A King úgynevezett mikrotranzakciókkal tette jövedelmezővé a programot.

A játékosoknak öt életük van, azaz ennyiszer ronthatnak el egy pályát. Ha elfogynak, akkor vagy kivárják, hogy még termelődjön újabb élet (ez sok idő), vagy körbeküldenek egy igénylést a Facebookon, ezáltal mások figyelmét is felhívva a játékra. Végül akad egy harmadik opció: életeket vásárolni is lehet.

Sőt különleges képességű cukorkákat, úgynevezett serkentőket is lehet venni, ezekkel könnyebbé válik a játék.

Ha elegünk van, fizetünk

Elméletileg nincs olyan dolog a Candy Crushban, amiért muszáj fizetni, a legnehezebb pályákra érve viszont egyre kisebb az esélye, hogy puszta szerencsével vagy ügyességgel teljesítse őket a játékos. Ennek oka, hogy a program egy nagyon komoly matematikai problémán alapszik, ezt Toby Walsh, a New South Wales egyetem kutatója állapította meg.

Mivel azonban eleinte sikerélményt nyújt,a játékos hozzászokik, hogy nyer. Mivel pedig jó eséllyel nem matematikai géniusz, előbb-utóbb ráfanyalodik a fizetős tartalomra – így válik nyereségessé az ingyenes játék.

A tavalyi üzleti évben 1,9 milliárd dollárt hozott a Candy Crush a konyhára, ebből 568 millió dollár volt a tiszta profit. Az Activison Blizzard minden bizonnyal a nagy hozam reményében vásárolta meg a céget. Ezen felül a licenc kivéreztetése szerepelhet az étlapon:jöhet a sok Candy Crush plüss, konzolos játék, film, sorozat, minden, amiből pénzt lehet csiholni.

Utóbbira remek példa az Angry Birds. A mérges madarakat szerepeltető, cuki játéksorozat akkorára nőtt, hogy nemsokárasaját mozifilmet kap. És hogy, hogy nem, a fejlesztő Rovio partnerségre lépett az Activision Blizzarddal.

Már régen elkéstek

Bár a King több vasat is tűzbe tart, egyedül a Candy Crush Saga ér valamit a cég felhozatalából. Az Activision Blizzard pedig lehet, hogy rossz lóra tett, a Facebook ugyanis bejelentette, hogy leépíti a játékmeghívók rendszerét.

Azaz sokkal nehezebb lesz terjeszteni az igét, ezáltal újabb játékosokat bevonzani.

Nem ez az első eset, hogy az egész világ szemöldöke homlokközépig szalad egy nagyköltségű felvásárlás miatt. Tavaly szeptemberben a Microsoft fizetett 2,5 milliárd dollárt a Mojang nevű cégért, aminek egyetlen valamire való fejlesztése volt:a Minecraft című videojáték.

A Microsoft pedig egyelőre nem járt túl jól az üzlettel. Az elmúlt egy évben ugyan kiadtak még egy játékot a licenc alapján, valamint lesz film is belőle, de az, hogy megért-e a cégnek milliárdokat fizetni a szoftverért, nem olyan kérdés, amit Satya Nadella szívesen feltesz magának.

Ennek oka, hogy a két cég ugyanúgy későn kapcsolt.

A Microsoft nagyon sokáig nem vette észre, hogy a független fejlesztők legjobbjai piacképes szoftvereket készítenek, csak nagy megaprodukciókban gondolkodott. Mire rájöttek, hogy tévednek, késő volt, a Minecraft-láz pedig szép lassan lecsengett. Megvették, franchie-zá akarták duzzasztani, most pedig az egész világ arra vár, hogy ebből legyen valami.

Ugyanez a helyzet a Candy Crush megvásárlásával. Óriási üzlet, amit látva felbolydult a videojáték-ipar, jogossága pedig nem is lenne kérdéses, ha mondjuk 2013-at írnánk. A facebookos játékok népszerűsége azonban csökken. Mi tartott eddig? Egyszerű: az Activision egészen tavalyig nem hitt a mikrotranzakciós játékok sikerében.

Aggasztó adat továbbá, hogy a King szerint 2013-ban a felhasználók 70 százaléka sosem fizetett a játékért. Pedig közülük sokan az akkori utolsó pályán várták a frissítést. Azaz a varázslat működött, rászoktak az emberek a programra, valamiért mégsem nyitották ki a pénztárcájukat.

Az Activision Blizzard azonban nem aggódik. A céget vezető Bobbi Kotick szerint most a legjobb belépni a mobilpiacra, hisz a videojáték-ipar leggazdagabb területéről van szó.

És itt van a kutya elásva: a Candy Crush mint mobiljáték lehet értékes igazán, komoly munka lesz azonban rászoktatni a játékosokat, hogy fizessenek a szoftverbeli extrákért. Mindezt úgy, hogy a King egy külön részleg lesz a cégen belül, azaz a komoly döntéseket ezentúl is ők hozzák meg. Nekik pedig már két éve sem ment egykönnyen, hogy fizetésre bírják az embereket (sőt a bevételük tavaly csökkent), pedig e nélkül előbb-utóbb elérjük cukorkaföld határait.

Forrás: www.origo.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük