Kategóriák
Életmód

Éhezés és elhízás, leptin és magnézium

A túlsúlyos vagy elhízott emberek rendszerint mindig éhesek, függetlenül attól, hogy mennyit ettek korábban, agyuk azt az üzenetet küldi, hogy vigyenek be még több kalóriát. Ráadásul külön paradoxonnak számít, hogy a legtöbb túlsúlyos ember alultáplált, mivel a legtöbb hizlaló, egészségtelen műkaja nem tartalmazza azokat a tápanyagokat, amikre a szervezetnek szüksége van.

 kep (117)

Általánosságban elmondható, hogy a túlsúlyos, elhízott emberek sok magas feldolgozottságú ételt esznek, rostbevitelük azonban meglehetősen alacsony. Az alacsony mennyiségű rostbevitel a túlsúly kialakulásának egyik fontos tényezője.

A túlzott mennyiségű kalória bevitel a leptin rezisztencia kialakulásának leggyorsabb útja. És mivel a kalóriatöbblet a rossz minőségű táplálékokból származik, gyakran magnézium hiány is kialakul mellette.A túlsúlyos embereknél gyakran tapasztalható hiperinzulinémia, vagyis az inzulin meglehetősen magas szintje a vérben, ami elősegíti a zsírok elraktározódását. A kövér emberek általában nem képesek biztosítani a szervezetük által igényelt energiát és tápanyagokat. Ebben az esetben kialakul az éhségérzet, stressz, letargia. Valójában nem ezek a tényezők okozzák az elhízást, hanem annak éppen az eredményei. Metabolikus szindróma (X szindróma) során inzulin rezisztencia, leptin rezisztencia és glükóz intolerancia alakul ki. Ezek közül mindegyik tényező a cukorbetegség, szívbetegség, elhízás és a rák előjele lehet.

kep (106)

Egyes típusú cukorbetegség esetén a leptin magas szintje kapcsolatban van a megnövekedett magnézium ürítéssel (a vizelet révén). Ennek oka az lehet, hogy a leptin fokozott vizelet kiválasztódást eredményez. A humán leptin egy 167 aminosavból álló fehérje, mely a fehér zsírszövetben termelődik. A magnézium azáltal könnyítheti meg a diétát, hogy növeli az agy szenzitivitását a leptinnel szemben.

Leptin

A leptin egy hormon, mely a teltség érzetünket határozza meg, hiánya túlevéshez, túlzott kalória bevitelhez, elhízáshoz és az annak kapcsán kialakuló betegségekhez vezethet. A legtöbb embernél nem a leptin szintjével van probléma, hanem leptin rezisztencia alakul ki, a szervezet tehát elveszíti érzékenységét a hormonnal szemben. Az inzulin rezisztenciához hasonlóan elképzelhető, hogy a szervezetben elegendő mennyiségű leptin hormon van, de mivel a szervezet nem megfelelően használja, éhesnek érezzük magunkat. Éppen ezért a leptin rezisztencia egy súlyos állapot, hatására a beteg túleszi magát, az agy mégis azt érzékeli, hogy a szervezet éhezik.

A Circulation szaklapban megjelent tanulmány szerint szívbeteg férfiaknál a vér leptin szintje 16%-kal magasabb, mint egészséges társaik esetében. A leptin szintjének minden 30%-os emelkedése 25%-kal növeli a szívinfarktus vagy más vaszkuláris betegség kialakulásának esélyét.

Minden egyes alkalommal, amikor több ételt fogyasztunk, mint amennyire a szervezetünknek szüksége van inzulin és leptin szintünk meglódul. A leptin rezisztencia inzulin rezisztenciához vezet, ami tovább súlyosbítja a leptin rezisztenciát. Hiperinzulinémiában az inzulin és leptin szintje együttesen emelkedik.

Kutatók szerint a leptin rezisztencia ellen a legjobb gyógymód az egészséges táplálkozás és a rendszeres testmozgás. A kevés alvás csökkenti a leptin szintjét és növeli az étvágyat. A melatonin nevű hormon, mely szervezetünk belső óráját szabályozza szoros kapcsolatban áll a leptin termeléssel. A szervezet éjszaka, alvás közben termeli a legtöbb leptint. Bármi, ami megzavarja az alvást, megzavarja a leptin termelődést is. Ennek egyik fontos oka lehet a magnéziumhiány.

Általánosságban elmondható, hogy túlsúlyos embereknél gyakrabban fordul elő magnéziumhiány. A magnézium feltétlenül szükséges a tápanyagok felszívódásához és hasznosításához. Magnézium hiányában a szervezet nem képes megfelelően hasznosítana a zsírokat, fehérjéket és szénhidrátokat, amit táplálkozás során a szervezetünkbe juttatunk. Ha megfelelő mennyiségű magnézium van jelen szervezetünkben, az inzulin megfelelően tud működni, a vércukor pedig energiaként hasznosul. Emellett magnéziumra szüksége van a szervezetnek, hogy a D-vitamint megfelelő módon tudja felhasználni. Ha valakinél súlyos D-vitamin hiány alakul ki, az egyik ok a magnézium alacsony szintje lehet. A D-vitaminnak pedig szintén fontos szerepe van a 2-es típusú cukorbetegség megelőzésében.

kep (116)

A stressz kezelése szintén meghatározó tényező lehet az elhízással szembeni küzdelemben. A magnézium elősegíti a mellékvesék egészséges működését, melyek az adrenalin és kortizol hormonok szintjéért felelősek. Ez a két hormon fontos szerepet játszik a stressz kialakulásában. Emellett a magnézium hatással van az idegrendszer működésére, magnéziumhiány esetén az idegrendszer túlműködhet, mely ingerültséghez, idegességhez és stresszhez vezethet.

A leptin diéta legfontosabb szabályai:

–    soha ne együnk vacsora után
–    egy nap háromszor étkezzünk
–    egyszerre ne fogyasszunk sok kalóriát
–    magas fehérjetartalmú reggelit együnk
–    csökkentsük a bevitt szénhidrátok mennyiségét

Gondoskodjunk arról, hogy szervezetünkbe megfelelő mennyiségű magnézium és más nyomelemek, vitaminok is nap, mint nap megfelelő mennyiségben legyenek jelen, mert különben megjelenik a minőségi éhezés, amit a szervezet mindig az elfogyasztott étel mennyiség növelésével próbál meg kompenzálni.

Forrás: www.drtihanyi.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük