Kategóriák
Életmód

Hogyan táplálkozzunk, hogy csökkentsük a depresszió kockázatát?

A depresszió a mai társadalmak egyik leggyakoribb betegsége. Nem csupán egy „hangulati rendellenességről” van szó, hiszen az élet minden területén hátráltathat bennünket, ráadásul olyan súlyos betegségek kockázatát is fokozza, mint a szív- és érrendszeri betegségek, a cukorbetegség és az Alzheimer-kór.

pic (275)

Sajnos, a betegségre szedhető gyógyszerek hosszú távon komoly mellékhatásokat okozhatnak, ezért egyre inkább előtérbe kerülnek az alternatív, természetes módszerek, melyekkel a gyógyszerterápiát lehetne kiváltani. Ezek közül az egyik lehetőséget az élelmiszerterápia jelenti. E tekintetben eddig kevés tanulmány látott napvilágot, de azt már több kutatás is kimutatta, hogy az étkezéssel bevitt tápanyagok és a depresszió között van összefüggés. Az is bizonyított, hogy táplálkozásunk alapvetően befolyásolja kedélyállapotunkat.

Lássuk, mely ételek fokozhatják a depresszió kialakulásának kockázatát, és mely élelmiszerek azok, melyek segíthetnek abban, hogy ez a betegség távol maradjon tőlünk!

A depresszió kockázatát fokozó élelmiszerek:

– a kereskedelemben kapható finomított élelmiszerek, cukrozott termékek, édes péksütemények (fánkok, croissant, sütemények), hamburger, kolbász, pizza, sör, és az erősen sült ételek

pic (276)

A kockázatot csökkentő élelmiszerek:

– zöldségek, gyümölcsök, fogyasszunk minél többet belőlük! Különösen jó lehet a spenót, a dinnye, az édes alma, a füge, a saláta, a barack, a gránátalma, a szőlő, a tök, a pisztácia, a zeller

– a teljes kiőrlésű gabonából készült élelmiszerek a már depresszióban szenvedő embereknél is pozitív hatást válthatnak ki

– fehérjeforrásként a tojás és a hal (onega-3-zsírsav forrás), valamint a sovány húsok, mint a csirkehús ajánlottak

– a tejfogyasztás is segíthet elűzni a depressziós hangulatot

– a fűszerek közül érdemes használni az oreganót, mely fokozza az agyi aktivitást, valamint a sáfrányt, melynek antidepresszáns hatása van.

– a mediterrán étrend főbb elemei: sok zöldség, gyümölcs, gabonák, olajos magvak, tejtermékek, olívaolaj és a tenger gyümölcsei

– egyes tanulmányok az édességet is ajánlják, mint a depresszió ellenszerét, de nem a cukrozott termékeket, hanem olyan élelmiszereket, melyekben a cukrok természetesen vannak jelen.

pic (277)

És végül néhány jó tanács a mindennapi étkezéshez:

– fogyasszunk több melegítő hatású ételt (olajos magvak, vöröshagyma, fokhagyma, lencse, kukorica, köles, hajdina)

– főzéssel, párolással készítsük ételeinket, kerüljük az erős sütést

– ne fogyasszunk fanyar élelmiszereket

– étkezzünk mérsékelten, annyit együnk, amennyi az emésztésünknek megfelelő, azaz a gyenge gyomrúak ne egyék „túl” magukat, törekedjünk könnyen emészthető ételeket főzni

– a sószegény étrendről is bebizonyosodott, hogy nem csupán a magas vérnyomás csökkentésében és a csontok egészségének megőrzése szempontjából fontos, hanem a kedélyállapot javításában is.

És ne feledjük: nem csak a felnőtteknél, hanem a gyerekeknél is kimutatták, hogy bizony összefüggés van a jó minőségű, megfelelő étkezés és a mentális egészség között! Tehát miattuk is érdemes átgondoltan összeválogatni ételeinket.

Forrás: www.noinetcafe.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük