Kategóriák
Hírek

Mikor életveszélyes a cukorbetegség?

Nem egyszer fordult elő, hogy utcán eszméletlenül, kómás állapotban talált ember életét a gyors segítség mentette meg: a részegnek gondolt betegről kiderült, hogy cukorbeteg, és vércukorszintjének hirtelen változása okozta az életveszélyes állapotot.

pic (404)

A diabétesz

A cukorbetegség vagy diabétesz mellitusz a szervezet szénhidrát anyagcseréjének felborulása. A testünk számára elengedhetetlenül fontos energiaforrásként szolgáló, a táplálékkal a szervezetünkbe kerülő és a vérben keringő szőlőcukrot (glükóz) a cukorbetegek esetében a sejtek nem tudják felvenni.

Normális esetben a glükózt a sejtek az inzulin nevű hormon jelenlétében tudják felvenni a vérből. Az inzulint testünk legnagyobb belső elválasztású mirigyének meghatározott sejtjei termelik. Az inzulin úgy nyit kaput a szőlőcukor számára a sejthártyán a sejtbe történő bejutáshoz, akár egy kulcs a zárban. A vércukorszint emelkedésével a hasnyálmirigy egyre több inzulint termel, míg a vércukorszint csökkenése után az inzulintermelés is alábbhagy.
Ugyanakkor a felesleges mennyiségben a vérben keringő szőlőcukrot a szervezet átalakítja; a máj keményítő formájában raktározza el, és szükség esetén ezt a tartaléktápanyagot ismét a szervezet rendelkezésére bocsátja. Azonban a cukorbetegeknél az anyagcserének ez az igen finom egyensúlya felborul, és ahelyett, hogy a glükóz a sejtekbe jutna, a vérben marad, ezért magasabb a cukorbetegek vércukorszintje. Ez rendszerint azért következhet be, mert a szervezet vagy nem termel elegendő mennyiségű inzulint, vagy a sejtek nem válaszolnak megfelelően az inzulin jelenlétére.

A vércukorszint leesése, hipoglikémia

Hipoglikémiáról akkor beszélünk, ha a vércukorszint hirtelen alacsonnyá válik, ami elsősorban az inzulint kapó betegeknél fordulhat elő, de a tablettával kezelteknek is számítaniuk kell rá. A tünetek kezdetben izzadással, remegéssel, gyengeséggel, éhségérzettel, esetleg hányingerrel jelentkeznek. Ha a beteg nem jut cukorhoz, a tünetek súlyosbodnak, és zavartság, elkent beszéd, álmosság, eszméletvesztés, görcsök, súlyos esetben kóma alakul ki.

Előidézheti például, ha az inzulin beadása vagy a gyógyszer bevétele után egy étkezés kimarad. Lázas állapot, fokozott fizikai igénybevétel szintén kiválthatja. A fenti tünetek jelentkezésekor – amíg a beteg magánál van, és nyelni tud – valamilyen gyorsan felszívódó formában – például cukros víz, csokoládé, gyümölcslé, szőlőcukor-tabletta, keksz, stb – azonnali glükózbevitelre van szükség.Az eszméletlen betegnél a légút átjárhatóságát feltétlenül biztosítani kell. A mentősök cukros infúziót kötnek be. A gyakorlott cukorbeteg rendszerint felismeri a közelgő, veszélyt jelző tüneteket, és időben segítséget kér, vagy ellátja magát. A szénhidrát bevitelét követően a beteg állapota rendszerint percek alatt rendeződik.

A vércukorszint jelentős megemelkedése, hiperglikémia

pic (405)
Elsősorban tablettás cukorbetegeknél alakul ki, ha nem szedik a gyógyszereiket, nem ellenőrzik vércukorszintjüket, vagy még nem ismert a betegségük miatt kerülnek ilyen helyzetbe. Fertőzések következtében jelentőse megemelkedhet a dibéteszes betegek vércukorszintje. Stressz, betegségek és nagy mennyiségű alkohol is előidézheti ezt az állapotot.
jelentős szomjúság, fokozott vizeletürítés, lábikragörcsök, zavartság, rángógörcsök, végül pedig kóma alakulhat ki. Ez az állapot azonnali kórházi ellátást igényel, mert kezelés nélkül végül is a beteg halálához vezethet.

Forrás: www.hazipatika.com

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük