Kategóriák
Életmód

Az örök ifjúság vize – nem mese

Van egy sportág, amely lehetővé teszi, hogy miközben keményen megdolgoztatja izmait, nem kell munkájuk nagy részét a gravitáció leküzdésére fordítania. Ehhez nem kell eltávolodnia az édes anyaföldtől. Elég, ha keres egy úszómedencét.

kep (627)

Gondoljon Arkhimédészre, és élvezze önfeledten a súlytalanság minden örömét közönséges földi körülmények között: merítse testét az uszoda vizébe – a többit már rábízhatja a fizikára. Lebegjen! Ízületei és csontjai felszabadulnak teste súlya alól, melyet a szárazon hordozniuk kell. Ezért olyan előnyös az úszás mindazok számára, akik derék-, hát- vagy egyéb ízületi fájdalmakkal küszködnek. És ki nem ilyen élete őszén?Nem véletlen, hogy az úszást kiegészítő sportként űzik számos más sportág mellett is. Nemcsak megmozgatja, hanem el is lazítja a megterhelt izomzatot. Közben azonban a víz levegőénél lényegesen nagyobb közegellenállása a szárazföldinél intenzívebb erőkifejtésre is kényszerít.
Az úszás tehát az egész testet átmozgató ideális sportnak tekinthető, méghozzá gyakorlatilag anélkül, hogy bármi kockázata lenne. A rendszeres úszás erősíti a comb, a láb, a kar, a has és a hát izmait: ha kipróbálja, nem kell hozzá sok idő, és tapasztalni fogja. Ahogy azt is, ahogy teste hajlékonyabbá, ugyanakkor szívósabbá válik.

A mozgás kortalan öröme

Az úszás azért is egészséges, mert köztudottan jót tesz a vérnyomásnak, és csökken tőle a vér koleszterinszintje. Az is bizonyított, hogy rendszeresen úszók esetében csökken a 2-es típusú diabétesz kockázata.
Kíméletesen, de alaposan megdolgoztatja az úszás a szívet és a tüdőt. Különösen jó hatással lehet légzési, asztmás problémákkal bajlódókra. A mellkas légzőizmainak edzése és az úszással járó szabályozott légzés előnyösen hat a vitálkapacitásra.
Az úszás felüdít, fiatalossá tesz. Különösen ajánlható sport idősebbeknek, akik nem akarnak lemondani a mozgás öröméről. Ki-ki a neki leginkább megfelelő ritmusban űzheti, és attól sem kell tartania, hogy az ízületei később “benyújtják a számlát”, amiért túlterhelte őket. Persze az edzésmennyiség kialakításakor kinek-kinek meg kell találnia vágyai és lehetőségei egyensúlyát. A legfontosabb, hogy ne akarjon többet annál, amit bír.

Amit nem kellene elfelejteni

Hacsak nem a saját medencéjébe jár úszni, tekintse magára nézve kötelezőnek, hogy előtte és utána is tusol. Ezzel részint tartozik a többi uszodavendégnek, részint megóvhatja magát kellemetlen gomba- és egyéb fertőzésektől.

Megfontoltan, fokozatosan ereszkedjen a vízbe. Hagyjon időt szervezetének, hogy alkalmazkodjék a változáshoz. Uszodában általában kötelező fürdősapkát hordani. Ezzel saját haját is védi, és a higiénia szabályait is betartja.

Ne idegenkedjen attól, hogy úszószemüveget viseljen a medencében. Lehet, hogy igaza van, ha nem félti a szemét a lehetséges fertőzésektől, hiszen ezek elkerülése végett a medence vizébe bőségesen adagolják a vegyszereket, például a klórt. Az viszont biztosan irritálja majd a szemét!

Ha érzékeny a füle, ne szégyelljen füldugót használni úszás közben. Igaza van: kényelmetlen. Annál már talán csak egy durva gyulladás lenne kényelmetlenebb.

Forrás: macosz.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük