Kategóriák
Mondd meg Cukrom

A stressz oldás mozgással

Ugye nem azt szoktad meg tőlem, hogy közhelyeket írok? Most se arra számíts! Mennyire stresszes a munkád? Úgy érzed a nap végén, mintha kifacsartak volna? És mikor hazaérsz, akkor azt kívánod, a nyakadba ömlő háztartás, család helyett, hogy „Istenem, egy kis nyugalmat adj már”? Valld be őszintén!

pic (319)

Adrenalin

Ha tested stresszt érzékel, a hipotlamusz jelet küld a mellékvesének, ami adrenalint bocsát ki. Ha tartós stresszben élsz, az érfalakat rücskössé teszi, és lerakódhatnak az oda nem illő anyagok. Az egész életed minősége függ attól, hogy hogyan tudod kezelni a stresszhelyzetet. Fontos az is, hogy milyen helyzetben vagy otthon, ahol elvileg fel kellene töltődnöd. Ha eddig jól teljesítettél a munkahelyeden, de most hirtelen hibát hibára halmozol, annak a tartós stressz az oka. Éppúgy, mint annak, ha a gyerekeiddel találkozol, és lerogysz a fotelbe.

Az önkéntelenül végzett mozgások

Szoktál dobolni az ujjaiddal, vagy a ruhádat gyűrögetni, ha ideges vagy? Ez a szervezeted önkéntelen feszültségoldó tevékenysége, mivel az állóképességi jellegű mozgások megnyugtatóan hatnak a vegetatív idegrendszerre (pl. mélyebb légzés).

Hogy tudod oldani a stresszt?

pic (318)

Gondolom, kitaláltad, most a mozgásra fókuszálunk. Kutatások kimutatták, hogy anno kb 20 km-t t kellett naponta mozognia az embernek, hogy elegendő ételt szerezzen. Erre vagyunk ráállva. 20 km? Az rengeteg. Mennyi az épp elég? 20 perc mozgás a kutatások szerint naponta. Ez nem sok, ugye?

Japánban már munka előtti kötelező torna teljesen általános. Ha azt akarod, hogy a gyereked jobban teljesítsen, ne sajnáld az idődet arra, hogy elvidd edzeni! Miért? Mert gyorsabban tudják a gyerekek azonosítani az ingereket, nő az önbizalmuk és koncentrálóképességük, a fluid intelligenciájuk (új szituációkar reagálás) és csökkenti a hangulatingadozásukat. De ez rád éppúgy igaz!

Milyen pozitív mellékhatásokra számíts?

1. Ki tudod ereszteni a gőzt. „Aranyat ér minden perc, magam lehetek testben és lélekben”/egy bajnokom, Anita/.

2. A káosztól mindenki rosszkedvűvé válik, viszont betervezni az edzésidőpontot, az már szervezettséget igényel, tehát máris rendszert viszel az életedbe. Van egy fix pont, amikor csak magaddal kell törődnöd. „Ma már el sem tudnám képzelni a hétköznapjaimat az edzések nélkül, melyek alkalmával sikerül kikapcsolódnom, feltöltődnöm és ilyenkor csak magamra figyelhetek.”/egy bajnokom, Kriszta/

3. Az ember társas lény-mégis legtöbben egyedül vannak. „Már az első edzésen megérintett mennyi mosolygós ember várja az edzést és fáradtan a végén is tudnak önfeledtek maradni”/egy bajnokom, Aida/.

4. Nő a vonzerőd, erősödik az önbizalmad, a szokottnál hosszabb ideig felejtik rajtad a szemüket./ezt azért nem fogalmazta meg egyikük sem/.

Tehát a teendőd: napi 20 perc beiktatása- kezeld az elején úgy, mint egy 30 napos kihívást! „Este, mire elcsendesedett minden, a nap is lement, irány edzeni a nyugalomban. Fáradt voltam agyilag, sok volt ez a nap, de a jó hír lökött rajtam akkorát, hogy simán ment. Túlélni kell vajon, vagy csak elkezdeni…. Felfogás kérdése…Az első pár napot túlélni, de aztán már a részeddé válik. Csakis úgy tud beépülni teljes mértékben az életedbe, ha hagyod, ha támogatnak, és kitartó vagy mindenek felett”. / egy bajnokom, Niki/

Legyetek bajnokok a mindennapokban!

Dr. Csábi Bettina
BAJNOKOK ÉLETMÓD PROGRAM

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük