Kategóriák
Életmód

Top nasik cukorbetegeknek

Cukorbeteg lévén a szívünk is belefacsarodik, amikor valaki mellettünk jóízűen sütit eszik – a diabétesszel küzdőknek sem kell azonban lemondaniuk a nassolásról, megfelelő étkekkel!

kep (640)

A diabétesz olyan betegség, melynek során a vércukorszint ingadozik, vagy túlságosan magas (hiperglikémia), vagy túl alacsony (hipoglikémia). Egyik helyzet sem jó, sőt, veszélyes.

A cukorbeteg joggal hiszi, hogy miután megállapítják betegségét, nem szabad majd bármit megennie, különös tekintettel az édességekre. A cukorbeteg étkezés is megenged azonban finomságokat, csak tudni kell, mit ehetünk teljes nyugalommal és élvezettel. Így nemcsak egészségüket tarthatjuk karban, hanem alakunkat is a napi kalória-bevitel szabályozásával.

Alacsony zsírtartalmú és finom „cukorbeteg édességekből” bátran válogathatnak, mikor mit kívánnak, lehet az tápláló és ízletes is. Diabétesz esetén azért oda kell figyelni a cukorbeteg diéta betartására is, de emellett mindig beiktathatunk bizonyos édességeket, nem kell attól félnünk, hogy egekbe szökik a vércukorszintünk.

A cukorbeteg étrend lényege, hogy zsírmentes és cukormentes ételeket együnk – vigyázzunk azokkal az élelmiszerekkel, amelyekre ezek rá vannak írva, ám valójában a bennük levő összetevők éppen az ellenkező hatást érik el. Az, hogy ehetünk alacsony zsírtartalmú ételeket, nem jelenti, hogy ezekből bármennyit fogyaszthatunk. Szükség van rá, hogy minden étkezésnél 150 kalóriát fogyasszunk, de ne habzsoljuk be, azzal a tévhittel, hogy akkor kevesebb kalóriát viszünk be a szervezetünkbe.

Íme néhány egészséges és finom étel a zsírban gazdagok helyett – a cukorbeteg édességek legjobbjai! Ilyen a görög joghurt, az alma szeletek (pl. mandulavajba mártva), olívabogyó, diabetikus fehérjeszeletek, krémmentes alacsony zsírtartalmú kekszek, alacsony zsírtartalmú desszertek, mint pl. búzacsíra puding; gyümölcssaláta, természetes gyümölcslevek, zöldségek, barna kenyér zsírszegény krémsajttal; grillezett/sült/főtt csirke vagy halsaláta. A vörös húsok mennyiségét csökkentsük!

Kevesebbet enni

Tanuljunk meg kevesebbet enni úgy, hogy kivesszük a rágcsálnivalókat csomagolásukból, és tányéron esszük meg őket, mondjuk, csak egy negyed részüket. Így nincs az az érzésünk, hogy addig kell enni, amíg van a csomagban.

A diót, mogyorót például érdemesebb úgy fogyasztani, hogy csak egy marékkal veszünk belőle naponta.Megfelelőek a cukorbeteg étkezéshez az olyan kiváló rágcsálnivalók, mint a kesudió, dió, földimogyoró, mandula és a pekándió.

A cukorbeteg édességek közé sorolhatók a cukormentes forró kakaó, a búzakekszek hummus-szal, fagyasztott gyümölcsök, a sima pattogatott kukorica (só/vaj/sajt nélkül), zsírszegény tortilla chips, otthon készült szósszal, természetes mogyoróvaj, sárgarépa szeletek, keményre főtt tojás, étcsokoládé, tök/fenyő magvak, cseresznye, áfonya.

Az 1-es típusú cukorbetegségben szenvedőknek ugyancsak rendelkezésére állnak ételek, melyeket ugyanúgy élvezhetnek, mint mások a normál élelmiszereket. Ezek az ételek segítenek fenntartani a szénhidrát szintet és különösen a megfelelő vércukorszintet. Minden jól ellátott élelmiszerboltban és drogériában megtaláljuk ezeket, elkülönített polcokon.

Ha beiktatjuk fogyasztásukat a mindennapokba, biztosak lehetünk benne, hogy nem lesz gondunk a betegségünkkel. Lehet, hogy eddig mellőztük őket, mert nem voltunk biztosak benne, mit szabad, és mit nem tanácsos ennünk.

Ha igazán bizonyosak szeretnénk lenni benne, forduljunk bátran dietetikushoz, aki segít összeállítani megfelelő és minden szempontból kielégítő diabéteszes étrendünket, beleértve természetesen a fogyasztható cukorbeteg édességeket is.

Forrás: napidoktor.hu