Kategóriák
Életmód

Karácsonyi tippek, hogy a cukorbetegség ne rontsa el az ünnepet

Függetlenül attól, hogy 1-es vagy 2-es típusú cukorbetegségről van szó, nagyon igazságtalan, hogy egyetlen napra sem mehetünk szabadságra ebből a helyzetből, de tegyünk meg mindent annak érdekében, hogy karácsonykor élvezhessük a családdal és a barátokkal eltöltött időt.

A stressz emeli a vércukorszintet. A mozgás csökkenti a stresszt, kalóriát éget és segít a vércukorszint csökkentésében, ezért mozogjunk sokat! A sok rohangálás, készülődés miatt, vagy ha a kapkodásban elcsúszik az étkezési időpontunk, le is eshet a vércukrunk. Táskánkban, zsebünkben szőlőcukor vagy egy pár szaloncukor mindig legyen! Kényeztessük magunkat Legyen ez akár pihentető fürdő, egy jó könyv –, szakítsunk időt magunkra, hogy elkerülhessük az ünnep okozta stresszhelyzeteket, és pihenjünk sokat, nehogy fáradtabbak legyünk az ünnepek után, mint előtte! Próbáljuk az étkezéseket a megszokott időpontokhoz legközelebb tartani! A szokásosnál több evés megemeli a vércukrot, ezért a nagy ebédek és vacsorák után sétáljunk! Igyunk sok folyadékot, legalább 2 litert! Ne hanyagoljuk el a vércukorszint mérését, sőt ha többször vagy a szokásostól eltérő időpontokban eszünk, mérjünk gyakrabban!

Tervezzünk előre, és készüljünk fel az ünnepi időszakra elegendő mennyiségű inzulinnal, tesztcsíkkal, gyógyszerrel!  Érdemes időben elgondolkodni, mi legyen a karácsonyi menü Legyen különleges és szépen tálalható, ugyanakkor egyszerűen elkészíthető, hogy ne fáradtan, kimerülten várjuk az ajándékbontást! Minden alapanyagot, kelléket jó előre szerezzünk be, kerüljük a rohanást és a stresszt! Bevásárláskor válasszuk a zsírszegényebb húsokat: pulykát, csirkét, ponty helyett tengeri halakat vagy busát! Teljes kiőrlésű lisztből készült kenyérféléket vásároljunk! Olyan ételeket válasszunk, amelyeket előző nap elkészíthetünk: töltött káposzta, halászlé, zöldséges pulykamelltekercs. A töltött pulykát is betölthetjük előző nap, így már csak sütni kell.

Az ételek készítésekor használjuk a csökkentett zsírtartalmú tejtermékeket és a korszerű konyhatechnológiai eljárásokat: grillezés, alufóliában, sütőzacskóban, sóágyon való sütés, párolás! A karácsonykor fogyasztott hagyományos ételeink bőségesen tartalmaznak kalóriát. Hogyan tehetjük a kínálatot kis változtatásokkal a cukorbeteg számára „fogyaszthatóvá”, s egyben a család többi tagja számára is egészségesebbé anélkül, hogy a megszokott ízek elvesznének?

A töltött káposzta töltelékéhez használjunk pulykamellet, ne rakjuk meg a káposztát füstölt hússal, oldalassal; tejfölből válasszuk a 12 százalékosat!

A jó halászlé készítéséhez többféle hal szükséges, azonban hízott pontyot ne válasszunk!

A hal szív- és érvédő hatása közismert, de a rántott hal a sütés során jelentős olajmennyiséget szív magába, ezért a roston sütést részesítsük előnyben!

A mákos, diós bejgli készítésekor törekedjünk arra, hogy természetes édesítőszert használjunk! Vigyázzunk a fruktózzal, ugyanannyi kalóriát és szénhidrátot tartalmaz, mint a cukor, csupán lassabban szívódik fel!

Új ételekkel is teremthetünk hagyományt! Például a sült pulyka párolt zöldségkörettel, salátákkal is lehet az ünnepi asztal része.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük