Kategóriák
Életmód

Ünnepi kalauz cukorbetegeknek – 7 tipp, hogy a karácsony ne a lemondásokról szóljon

Az év végi ünnepi időszak közeledtével talán még nehezebb eligazodniuk a cukorbetegségben érintetteknek a kalóriák és szénhidrátértékek útvesztőjében, nem is beszélve a bőséges karácsonyi fogásokról és az egymást követő rokonlátogatásokról.
Senkinek sem kell azonban idegesen várnia a januári orvosi ellenőrzést, ha odafigyel a megfelelő ételek fogyasztására, a kiadós vacsorák után egy kellemes sétát is beiktat, valamint a nagyobb étkezések előtt és után is ellenőrzi vércukorszintjét. A Tartsd a szintet Facebook-oldal összegyűjtötte a leghasznosabb tippeket, hogy az ünnep a cukorbetegek számára is a kellemes élményekről szóljon.
Az ünnepek a legtöbb családban egyet jelentenek a kiadós vacsorákkal, baráti összejövetelekkel, véget nem érő nassolással és pihenéssel. Az új év beköszöntével aztán mindenki a felszedett kilókat és a kihagyott edzéseket számolgatja. A hazánkban élő, megközelítőleg 1 millió cukorbeteg esetében azonban ez nem hiúsági kérdés, hiszen számukra a megfelelő anyagcsere-egyensúly elvesztése már rövid távon is komoly egészségügyi kockázatokkal járhat. A karácsonyi időszakban különösen fontos a helyes étrend követése és a megfelelő mennyiségű testmozgás, mellyel a kisebb „táplálkozási bűnök” természetes módon orvosolhatók.
„A kontroll nélküli étkezések, esetleg alkoholos italok fogyasztása nem csak a vércukorszint emelkedését eredményezhetik, hanem ronthatják egyéb anyagcsere-mutatók értékét is. A cukorbetegek számára viszont ez azért veszélyes, mert a vércukorértékük ingadozása gyakran semmilyen érzékelhető tünettel nem jár, így a napi többszöri önellenőrzés szerepe az ünnepi időszakban még fontosabb. A nagyobb energiabevitel természetesen bizonyos mértékig kompenzálható több mozgással, azonban 15 mmol/l feletti érték esetén már egyáltalán nem javasolt a sportolás. Alapvetően mindent lehet fogyasztani, csak arra kell ügyelni, hogy mit mivel kombinálunk, hogyan készítjük el a fogásokat, illetve miből mennyit eszünk” – mondta el Gyurcsáné Kondrát Ilona dietetikus.
kep (443)
 
Hasznos tippek:
– A karácsonyi fogásokra már hetekkel korábban érdemes felkészülni receptekkel. Ma már számos olyan gasztronómiai magazin létezik, amelyek speciális, cukorbetegek számára is veszélytelen ételek receptjeit gyűjtik össze, gyakran tápértékszámítással is kiegészítve.
– A kifejezetten ünnepi ételekkel kapcsolatban is érdemes tájékozódni. A halászlé például önmagában alig tartalmaz szénhidrátot, azonban természetesen nem mindegy, hogy mennyi kenyeret, tésztát eszünk hozzá. A rántott hal fogyasztható alacsony szénhidráttartalmú salátával, a pulykasült pedig változatos köretekkel, roston sült zöldségekkel. A savanyú káposztából készült ételek – ahol szükséges, kevesebb rizzsel – szintén bátran fogyaszthatók.
– Az édességekkel már más a helyzet: a bejgliből, süteményekből még cukor nélkül is csak egy-egy szeletet lehet enni az étkezés végén vagy közben. Még a diétás édességeknél is fontos ellenőrizni a vércukorszintet étkezés előtt és után is!
– Mi a helyzet az alkoholfogyasztással? Ha nincs egészségügyi állapothoz kapcsolódó kizáró ok, akkor a férfiak naponta 2-3 dl, a nők 1-2 dl száraz bort vagy pezsgőt is elfogyaszthatnak. A sörrel már óvatosabbnak kell lenni, hiszen magasabb a szénhidráttartalma.
– A karácsony talán a cukorbeteg gyermekek számára a legnehezebb, hiszen nem könnyű megérteniük, nekik miért nem hoz olyan édességeket a Mikulás, mint egészséges társaiknak. Mivel az étkezési szokások gyermekkorban alakíthatók a leginkább, sokat segíthet, ha nem tradicionális ételek készülnek minden évben, hanem szénhidráttartalom alapján válogatott újdonságok. Ha a család is ezeket eszi, akkor a gyermekek számára is ez lesz a természetes.
– A legtöbben igyekeznek hasznos karácsonyi ajándékkal meglepni szeretteiket, a cukorbetegeknek pedig mindig szükségük lehet egy-egy újabb, az állapotuk karbantartásához nélkülözhetetlen eszközre. A megfelelő vércukormérő készülék kiválasztásánál például számos praktikus szempontot kell mérlegelni, így például az eszköz vércseppigényét, a mérési időt, de a legfontosabb minden esetben a készülék pontossága és megbízható származási helye legyen.
– Hasznos, ha a cukorbetegek az ünnepek során felszabaduló idejüket több mozgással töltik ki. Itt is fontos azonban a rendszeres vércukorszint-ellenőrzés, bizonyos értékeknél pedig a hideg levegőn sem ajánlott túl sokáig sportolni, sétálni. Arra is figyelni kell, hogy a vércukormérőt működési tartományának megfelelő hőmérsékleten tárolják.
Forrás: karpatinfo.net

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük