Kategóriák
Életmód

Leszámolunk a tévhitekkel – 5 mítosz a cukorról, aminek nem szabad bedőlnöd

Senkit sem kell meggyőznünk arról, hogy a cukor nem egészséges, és amikor csak lehet, mással kell édesíteni az ételeinket, italainkat. Vannak azonban olyan „bűnök”, amikkel ártatlanul vádolták meg a cukrot: most lerántjuk a leplet a mítoszokról, amiket semmiképpen sem szabad elhinni!

1. A cukor hiperaktívvá teszi a gyerekeket

Az édességekben lévő cukor szacharózból áll, ami glükózra és fruktózra bomlik. Amikor például jóízűen befalunk egy tábla csokoládét, a glükóz bekerül a véráramba, megemeli a vércukorszintet, és energiához juttatja a sejteket, vagyis felpörgeti a testet. Sok szülő ezért hiszi azt, hogy a gyereke a cukortól válik kisördöggé: egy egészséges lurkó esetében azonban a belső szabályozó az édesség elfogyasztása után rögtön a normális szintre csökkenti vissza a vércukorszintet. Rengeteg tudományos vizsgálatot végeztek ezzel kapcsolatban, de egyik se mutatta ki, hogy az édesség negatívan hatott volna a kicsik viselkedésére.

2. A cukor cukorbetegséget okoz

Az egyik legnagyobb tévhit, hogy aki sok cukrot fogyaszt, az automatikusan cukorbeteg lesz. Az 1-es típusú cukorbetegséget a hasnyálmirigy inzulintermelő béta-sejtjeinek pusztulása okozza, a 2-es típusú cukorbetegség pedig a legtöbbször öröklődik; az inzulinrezisztencia miatt alakul ki, vagyis azért, mert a hasnyálmirigy inzulin-elválasztása elégtelenné válik. Sok mozgás és egészséges étkezés mellett semmi baj sincs azzal, hogy néha édességet is eszünk.

3. A barna cukor egészségesebb, mint a fehér

Ha abban a hitben helyettesítjük a fehér cukrot a barnával, hogy utóbbi egészségesebb, akkor nagyot tévedünk. Már korábban is írtunk róla, hogy a barna cukor is ugyanolyan cukorrépából készül, mint a fehér változata, ráadásul sokan ételfestéket adnak a sima kristálycukorhoz a melasz helyett. Mivel a két fajtának ugyanolyan hatása van a szervezetre, fogyni sem tudunk tőle könnyebben, és a fogainknak sem lesz kevésbé káros a használata.

4. A cukormentes termékek egészségesebbek

Ha egy terméken a „cukormentes” címkét látjuk, az nem azt jelenti, hogy hasznára válik a szervezetünknek. Sokkal inkább arra utal, hogy a cukrot valamilyen mesterséges édesítővel helyettesítették, amik gyakran még károsabbak, mint az aprószemű, fehér por: cukorbetegséget, hormonzavart és elhízást okozhatnak. Ha egészséges alternatívák közül szeretnénk válogatni, akkor süssünk-főzzünk xilittel, nyírfacukorral és eritrittel.

5. A gyümölcsök “károsak”, hiszen túl sok bennük a gyümölcscukor

A gyümölcsökben más és más mennyiségben, de előfordul a gyümölcscukor, vagyis a fruktóz. A fruktóz azonban közel sem olyan veszélyes, mint a glükóz; előbbinek alacsony a glikémiás indexe, így hosszasan szívódik fel, és nem emeli meg gyorsan vércukorszintet. Ez azért jó hír, mert kevesebb glükóz kerül a véráramba, és kisebb inzulinválasz szükséges az emésztéséhez. Ne féljünk a gyümölcsöktől! A fruktóz alacsony kalóriatartalmú, nagy része a vékonybélen keresztül szívódik fel, így nem okoz emésztési gondokat, puffadást és hasmenést, ráadásul kiváló energiaforrás.

Forrás: www.femcafe.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük